
Po dvaceti letech se do plzeňského Velkého divadla vrací Verdiho opera Trubadúr s novým hudebním nastudováním Jiřího Štrunce a režií Michala Lieberzeita. Inscenace se soustředí na emoční hloubku a psychologický vývoj postav a je doplněna vizuálním ztvárněním, které spojuje historické i moderní prvky.
Po dvaceti letech se do plzeňského Velkého divadla vrací jedna z nejvíce fascinujících oper Giuseppa Verdiho – Trubadúr. Premiéra, plánovaná na sobotu 26. dubna, přináší nové hudební nastudování Jiřího Štrunce a inscenaci pod taktovkou režiséra Michala Lieberzeita, která klade důraz na emoční hloubku a komplexnost lidské duše.
Trubadúr, opera z roku 1853, přenáší diváky do dramatického světa středověkého Španělska. V srdci příběhu stojí konflikt mezi trubadúrem Manricem a hrabětem Lunou. Oba muži soupeří o lásku krásné Leonory, ale jejich vášeň a rivalita odhalují temná rodinná tajemství, která je spojují. Na pozadí intrik a žárlivosti tkví také pomsta cikánky Azuceny, jejíž osud ovlivňuje všechny postavy.
Hlavní motivy lásky, pomsty a morálního dilematu tvoří nosnou část nové inscenace. Leonora je zde prezentována jako postava, která se skrze své činy pokouší smířit se s vnitřními démony. Michal Lieberzeit se při režii inspiroval původní divadelní hrou Antonia Garcíi Gutiérreze, El Trovadore. Režisér se soustředí na Leonořin psychologický vývoj a zpochybňuje nutnost její oběti.
Klíčové role v inscenaci ztvární Ivana Veberová či Lívia Obručník Vénosová jako Leonora, a Jana Foff Tetourová nebo Kateřina Jalovcová jako Azucena. Rolí Manrica se zhostí Paolo Lardizzone nebo Mickael Spadaccini, zatímco hraběte Lunu ztvární Martin Bárta nebo Svatopluk Sem.
Vizuální ztvárnění opery spojuje historické i moderní prvky, je dílem scénografa Daniela Dvořáka, kostýmní výtvarnice Dany Haklové a autora projekcí Ondřeje Brýny. Jejich práce umocňuje psychologický aspekt díla a zdůrazňuje sílu Verdiho hudby, která je stále aktuální.
Nové inscenace byla věnována Inge Švandové-Koutecké, významné režisérce spjaté s plzeňským operačním dílem. Její manžel Vlastimil Koutecký přispěl scénickými návrhy, které budou k vidění na výstavě ve Foyer Vendelína Budila do konce května.