
Město Třebíč se snaží zachránit ocelový most Bailey Bridge z doby druhé světové války, který má být nahrazen novou betonovou lávkou. Aktivisté, vedení Stanislavem Neumanem, se postavili proti jeho odstranění a zorganizovali petici.
Město Třebíč se pokouší zachránit ocelový most Bailey Bridge, který je významným pozůstatkem druhé světové války, i přesto, že už bylo rozhodnuto o jeho odstranění. Most dosud spojuje břehy řeky Jihlavy v třebíčské čtvrti Polanka. Rada města přijala návrh na jeho demontáž a zvažuje možnosti dalšího využití konstrukce, pokud to dovolí technický stav. Starosta Pavel Pacal vyjádřil nejistotu ohledně možnosti demontáže mostu kvůli dřívějším svařovaným spojům.
Most Bailey byl původně postaven v rámci poválečné obnovy v roce 1945 a nyní jej má nahradit nová betonová lávka. Současní aktivisté, pod vedením opozičního zastupitele Stanislava Neumana, podali loni návrh na jeho záchranu a zorganizovali petici, kterou podepsalo asi 500 lidí. Argumentují, že zvýšení mostu o metr by mohlo předejít povodňovým hrozbám a jeho odstranění považují za neodůvodnitelné.
Neuman se pozastavuje nad nelogičností rozhodnutí města, přičemž zdůrazňuje historickou hodnotu mostu jako největší památky na druhou světovou válku v Třebíči. Central Ordinance Office v Telči loni v létě podpořilo návrh na prohlášení mostu za chráněnou kulturní památku, ale rozhodnutí o jeho záchraně nemá definitivní podobu kvůli různorodým faktorům, včetně ochrany před povodněmi.
Podle památkářů není znám jiný podobný most v Kraji Vysočina, protože druhý most tohoto typu byl již nahrazen novým mostem. V Česku zbývá jen několik mostů Bailey, které jsou postupně modernizovány nebo odstraňovány. Památkáři zdůrazňují jedinečnost těchto mostů jako technických památek vojenské historie, přestože si uvědomují nutnost korozní opravy a ochrany před povodněmi.
Bailey Bridge byl vynalezen během druhé světové války britským inženýrem Donaldem Colemanem Baileym, jehož práce byla následně oceněna rytířským stavem. Tento typ mostu se vyznačuje stavebnicovou konstrukcí, kterou lze snadno přepravit a sestavit, s vysokou nosností. Po válce byly tyto mosty hojně využívány k obnově infrastruktury, včetně mostu v Třebíči na Polance, který obdržela Československá republika od UNRRA k poválečné pomoci.