
Unikátní Křížová cesta u Chebu, směřující na poutní místo Maria Loreto, by se mohla během letoška dočkat oprav dvou z celkem 29 zastavení. Nadační fond Historický Cheb zahájí po konzultacích s církví a památkáři postupnou obnovu svaté cesty, která byla dokončena v roce 1689.
„My bychom v tomto roce chtěli opravit dvě zastavení, to je páté a šesté. Jedno z nich se nachází na pastvině. To druhé je potom v lese na kopci, to je podstatně menší, ale jejich devastace je poměrně rozsáhlá. Zjistili jsme tam, že tam v tom jednom v tom lesním chybí například vnitřní klenba. Je tam degradovené zdivo je tam vlastně v podstatě i na té větší, na té pastvině je dokonce i chybějící střecha, takže nám tam v tom rostou stromy. Takže my budeme teprve vidět, až postavíme lešení a sundá se to, co ještě nás čeká dál,“ popsal místostarosta Chebu Michal Pospíšil, který je zároveň předsedou Správní rady Fondu.
Ruina číslo 5 zobrazuje výjev s popiskem Ježíš je krutě týrán. Šesté zastavení upomíná na chvíli, kdy je Ježíš krutými mučiteli vláčen potokem Cedron, v reálu se jedná o potok Mohelecký. O ceně za opravy bude mít Fond jasno, až po zahájení prací.
„Peníze přebírá a veškeré platby by měl realizovat Nadační fond Historický Cheb, což je vlastně městský fond pro opravu památek a objektů, které měly nějaký význam v Chebu a na Chebsku. A náš odhad byl, ten předběžný někde kolem 1 200 000, avšak může se stát, že se dostaneme úplně k jiné částce, protože jak říkám, teprve po odhalení některých detailů můžeme zjistit, že ta obnova bude rozsáhlejší,“ potvrdil místostarosta.
Postupnou, pravděpodobně delší roky trvající obnovu, komplikují praktické problémy. První ze zastavení, kdy se Ježíš vydává se na cestu utrpení a loučí se svojí matkou se nacházelo v místě dnes zatopené Jesenickou přehradou. Bude se proto zřejmě obnovovat někde poblíž. A další potíž nastává s pozemky, kde řada zastavení leží.
„Některé se nacházejí například na soukromých pozemcích. To znamená, že tam budeme třeba jednat s majitelem, popřípadě, že se nedohodneme, tak budeme hledat náhradní řešení. Budeme možná třeba i se snažit o to, že zkrátit tu cestu, to znamená ji propojit ten historický úsek s nějakým kratším úsekem, tak, aby lidé tuto pouť ušli vůbec, protože ona je poměrně rozsáhlá,“ dodal Pospíšil.
Sedm z celkem 29 zastavení bylo obnoveno v rámci komplexních záchranných prací na poutním místě Maria Loreto. Na začátku devadesátých let minulého století se ujal jeho záchrany německý spolek z města Waldsassenu, v jehož čele stál rodák ze sousední obce Nového Hrozňatova Anton Hart. Areál byl opraven, opět vysvěcen a nyní slouží jako kdysi svému účelu.