OSTRAVSKO

Starostové chtějí od Správy železnic jasné záruky před stavbou vysokorychlostní trati

Starostové obcí podél plánované vysokorychlostní trati mezi Prosenicemi a Ostravou požadují od Správy železnic konkrétní záruky ještě před zahájením stavby. Diskutují se opatření proti povodním, protihluková ochrana i údržba nových mostů. Přípravné práce by mohly začít již před plánovaným zahájením výstavby v roce 2028.


Starostové žádají záruky před zahájením stavby

Během nedávného setkání v Klimkovicích se starostové obcí ležících podél plánované vysokorychlostní trati (VRT) mezi Prosenicemi a Ostravou obrátili na zástupce Správy železnic s požadavky na zajištění konkrétních záruk a opatření ještě před začátkem stavby. Diskutovány byly zejména otázky ochrany před povodněmi, protihlukových opatření a údržby přemostění.

Změna stavebního zákona jako komplikace

Náměstek ředitele stavební správy Správy železnic Marek Pinkava informoval, že přípravy stavby byly částečně ovlivněny změnou stavebního zákona. Bylo nutné přepracovat dokumentaci a zapracovat technické úpravy a požadavky z EIA ještě před podáním žádosti o stavební povolení. Cílem Správy železnic je zahájit stavbu v roce 2028, přičemž některé přípravné práce by měly být zahájeny předem, například na stanici Ostrava-Svinov.

Hluk a povodně v centrech diskuse

Jednou z hlavních obav starostů je kumulace hluku v úsecích, kde VRT kopíruje trasu dálnice. Podle současných zákonů se hluk z trati a dálnice nesčítá, což zkresluje výsledky hodnocení. Starosta Velkých Albrechtic na Novojičínsku Miroslav Chudjak také vyjádřil obavy z rizika povodní při přívalových deštích, kdy odvodnění může být problematické.

Správa železnic versus majetek obcí

Starostové obcí požadují, aby nové mosty zůstaly ve vlastnictví Správy železnic, což by zajistilo jejich údržbu v budoucnosti. Kromě toho bylo navrženo, aby se nadjezdy a podjezdy staly součástí silniční sítě, s kterou by byl propojen i tranzit dopravy, například v případě obcí jako Odry, které se obávají zvýšení tranzitu těžkých nákladních automobilů.

Plánované výkupy pozemků a další rozvoj

Správa železnic plánuje do roku 2028 vykoupit alespoň 90 procent pozemků potřebných pro stavbu trati, a to zejména v oblasti Prosenic na Přerovsku. Podobně jako v České republice, i v Polsku probíhají přípravy na stavbu vysokorychlostní tratě, což ukazuje na celkové úsilí o modernizaci železniční dopravy v regionu.


Zdroj: REGIONOSTRAVA.CZ