VYSOČINA

ŘSD urychluje proces: Nová žádost pro obchvat Třebíče, začátek stavby v roce 2028

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo novou žádost o posouzení dopadů stavby obchvatu Třebíče na životní prostředí kvůli zjednodušení a urychlení procesu. Původní dokumentaci stáhlo kvůli komplikacím se starým zákonem.


Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo novou žádost o posouzení stavby obchvatu Třebíče z hlediska dopadu na životní prostředí (EIA). Původní dokumentaci stáhlo, aby usnadnilo přípravu a urychlilo zahájení stavby. Proces nyní poběží podle nových pravidel.

Původní dokumentace byla vypracována podle starého stavebního zákona, což způsobilo komplikace v přípravě projektu. „Řízení bylo komplikováno několika souběžnými procesy a velkým množstvím námitek, což vedlo ke zrušení souhlasného stanoviska krajského úřadu ministerstvem životního prostředí,“ uvedl ředitel jihlavské správy ŘSD Aleš Kratina.

Nový stavební zákon zavádí proces, který umožňuje vypořádání námitek v jednostupňovém řízení. ŘSD plánuje aktualizovat a doplnit původní dokumentaci a poté znovu požádat o vydání závěrečného stanoviska. Je očekáváno, že souhlasné rozhodnutí bude vydáno v první polovině příštího roku, přičemž stavební práce by měly být zahájeny nejpozději v první polovině roku 2028.

Po dokončení obchvatu se uleví tranzitní dopravě skrz Třebíč a tato trasa bude klíčová pro přepravu nadrozměrných komponent pro stavbu dalších bloků elektrárny v Dukovanech, což je plánováno na rok 2031.

Předtím bude upraven průtah Třebíčí od křižovatky u Červené Hospody po křižovatku s Hrotovickou ulicí u nemocnice. Tento úsek silnice I/23 ztratí po dokončení obchvatu statut silnice první třídy.

Obchvat Třebíče bude dlouhý téměř šest kilometrů a zahrnovat osm mostů a 226 metrů dlouhý tunel v Borovině. Plánováno je devět křižovatek, z nichž tři budou mimoúrovňové, a postaveny budou čtyři protihlukové stěny. Náklady na stavbu jsou odhadovány na přibližně 4,2 miliardy korun bez daně.