PRAHA

Rekonstrukce Masarykova nádraží: Vyšší náklady kvůli archeologickým nálezům

Na pražském Masarykově nádraží probíhá rekonstrukce s vyššími náklady, způsobenými především archeologickými nálezy. Projekt zahrnuje nová nástupiště a platformu propojující nádraží s Florencí. Dokončení se plánuje na léto 2027.


Na pražském Masarykově nádraží se intenzivně pracuje na rekonstrukci, která přináší nejen modernizaci, ale také vyšší náklady, než původně plánováno. Výstavba zahrnuje instalaci nových sloupů pro zastřešení nástupišť a vytvoření základů pro platformu, která propojí nádraží s Florencí a hlavním nádražím. Projekt byl veřejnosti přístupný v rámci speciální prohlídky, kterou organizovala Správa železnic.

Rekonstrukce, která odstartovala v lednu minulého roku, by měla být dokončena v létě 2027. Původně se počítalo s investicí 3,39 miliardy korun, ale částka se zvýšila na 3,97 miliardy. Za tento nárůst může především neočekávaný nález archeologických památek, což vedlo ke zpoždění a vyšším nákladům na projekt.

Část modernizace zahrnuje nové nástupiště a dvě koleje, které by měly být dokončeny do konce letošního roku. Po ukončení stavebních prací bude Masarykovo nádraží disponovat devíti kolejemi. Nová platforma, velikostí srovnatelná se Staroměstským náměstím, propojí ulici Na Florenci s Opletalovou ulicí a poskytne nejen praktické, ale i estetické výhody včetně fotovoltaických panelů.

Penta Real Estate plánuje integraci platformy s jejich projektem v budově Masaryčka. Platforma by mohla sloužit také pro zahrádky restaurací a další komunitní využití. Správa železnic v rámci projektu železnice na letiště a do Kladna pracuje i na dalších úsecích, s cílem dokončit celý projekt v následujících letech. Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je již hotová a další úseky jsou v procesu výstavby.

Nádraží Masarykovo je historickou památkou, kde první vlak přijel v roce 1845. Projekt vypracovalo konsorcium společností Vojtěcha Lanny a bratří Kleinů. Vedení kolejí a budov navrhli Jan Perner a Antonín Jüngling. Nádraží tak nadále zůstává jedním z klíčových dopravních uzlů Prahy, které se bude těšit z nového moderního zázemí.