PRAHA

Reflexní štítky na přejezdech zvýší bezpečnost

Správa železnic (SŽ) modernizuje identifikační štítky na železničních přejezdech pro zvýšení viditelnosti a bezpečnosti. Pilotní projekt zahrnuje reflexní štítky na 15 přejezdech ve Středočeském kraji, testovaný také na Plzeňsku a Karlovarsku.


Správa železnic (SŽ) zahájila inovaci identifikačních štítků na železničních přejezdech v reakci na potřebu zlepšení viditelnosti a zvýšení bezpečnosti. V rámci pilotního projektu byly modernizované reflexní štítky instalovány na patnácti přejezdech v Středočeském kraji. Podle mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové se novinka testuje také na Plzeňsku a Karlovarsku, celkem na více než dvaceti místech.

Cílem pilotního projektu je ověření správnosti nastavených parametrů štítků, což poslouží jako podklad pro veřejnou zakázku na dodávku 22 tisíc nových štítků. „Pilotní instalace nám nyní pomáhají potvrdit správné nadefinování parametrů samolepek,“ uvedla Friebová.

Mezi místa, kde se nové štítky testují, patří například Uhlířské Janovice na Kutnohorsku, Lhotka na Mělnicku, Zbečno na Rakovnicku a Kamenné Žehrovice. Byly vybrány různé typy přejezdů, aby se vyzkoušela funkčnost štítků jak na přejezdech se závorami, tak na těch označených pouze výstražným křížem.

Identifikační štítky slouží k rychlé identifikaci místa v případě potřeby nouzového volání. K číselnému označení přejezdu přibyla zelená samolepka s piktogramem telefonu a číslem nouzové linky 112. „Nové polepy, díky reflexnímu povrchu, jsou dobře viditelné také v noci. Design štítků vytvořili odborníci na grafiku,“ dodala mluvčí SŽ.

Projekt modernizace identifikačních štítků byl spuštěn při příležitosti Mezinárodního dne bezpečnosti na přejezdech, který připadá na začátek června. „Za loňský rok jsme na zajištění přejezdů vyčlenili 2,2 miliardy korun, což zahrnulo úpravu 124 přejezdů ve všech krajích,“ informovala Friebová. Letos má být vylepšeno dalších sto přejezdů, přičemž plánovaná investice činí 1,8 miliardy korun.

Další modernizace zabezpečení přejezdů se plánuje v úseku Kladno – Kladno-Ostrovec a na trati mezi Kolínem a Ledečkem. Například přechod v Hatích, který je dosud označen pouze stopkou a výstražným křížem, by měl být vybaven modernějšími zabezpečovacími prvky.

Přesto nehody na přejezdech, což podvoluje opakované apely policie a odborníků na bezpečnost silničního provozu, stále patří k těm s nejhoršími následky. „Podle statistik za většinu srážek mohou řidiči. Je důležité nespěchat a vždy se pořádně rozhlédnout,“ dodávají odborníci z BESIP.