OSTRAVSKO

Přehrada Nové Heřminovy: Klíčová fáze, většina pozemků vykoupena, dokončení do 2033

Stavba přehrady Nové Heřminovy je v klíčové fázi. Většina pozemků byla vykoupena; pouze tři z osmnácti původních vlastníků jsou nyní v jednání, s jednou možností vyvlastnění. Přeložka silnice I/45 je v přípravě. 87 % občanů podpořilo projekt v referendu.


Stavba přehrady Nové Heřminovy se dostala do klíčové fáze. Stát úspěšně vykoupil většinu potřebných pozemků pro budoucí přehradu, s malým počtem vlastníků probíhají závěrečná jednání. Podle mluvčího ministerstva zemědělství, Vojtěcha Bílého, bude zřejmě nutno přistoupit k vyvlastnění pouze v jednom případě.

Od původních osmnácti nevypořádaných vlastníků je nyní ve hře pouze trojice, z nichž dva již souhlas vyjádřili. Povodí Odry již podalo žádost o zahájení vyvlastňovacího řízení, avšak tento proces zatím nebyl oficiálně zahájen.

Kromě toho, příprava přeložení silnice I/45 mezi Novými Heřminovy a Zátorem je v plném proudu. Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo smlouvy se všemi potřebnými vlastníky a připravuje převody práv od státních organizací.

Velkou podporu projektu vyjádřila také obec Nové Heřminovy. Zastupitelé souhlasili s výsledky referenda, kde 87 % voličů hlasovalo pro výstavbu přehrady a dalších protipovodňových opatření. Obec bude chráněna před povodněmi včetně přilehlé místní části.

Finišuje rovněž dokumentace pro stavební řízení přehrady a podání žádosti o stavební povolení je plánováno na léto. Pro přeložku silnice I/45 již byla podána žádost o stavební povolení k 30. červnu 2025.

V současnosti se již staví účelová cesta určená pro obsluhu přehrady. Podle mluvčí Povodí Odry, Šárky Vlčkové, má být první etapa výstavby levobřežní silnice dokončena na podzim.

Projekt byl od roku 2009 finančně nákladný, investice do ochrany horní Opavy dosáhla 1,42 miliardy korun. Dokončení celého komplexu opatření je předpokládáno do roku 2033 s očekávanými náklady přesahujícími 10 miliard korun, včetně přeložky silnice.

Ministerstvo zemědělství usiluje o uvedení přehrady do plného provozu do konce roku 2033. I když soud nedávno zamítl žalobu Dětí Země proti územnímu řízení, je pravděpodobné, že problémy mohou nastat během stavebního řízení. Aktivisté z Dětí Země mají v úmyslu zajistit, že jejich návrhy ve prospěch přírody budou implementovány do dokumentace.