
Pražský dopravní podnik plánuje během šesti let vybavit všechny tramvaje Škoda 15T klimatizacemi, což zlepší komfort cestujících. Veřejná zakázka s hodnotou 431,5 mil. Kč bez DPH umožní roční instalaci klimatizací alespoň do 20 tramvají.
V nadcházejících šesti letech se pražský dopravní podnik (DPP) rozhodl zvýšit komfort pro cestující prostřednictvím instalace klimatizací do všech dosud nevybavených tramvají typu Škoda 15T. Jako součást tohoto plánu byla vypsána veřejná zakázka s plánovanou hodnotou 431,5 milionu korun bez DPH. Informaci potvrdil vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
Momentálně je klimatizací vybaveno 127 vozů typu 15T, přičemž celkem DPP provozuje zhruba 770 tramvají. Kromě stávajících vozů budou klimatizované i připravované tramvaje typu Škoda 52T, které jsou nyní ve fázi testování.
„V létě bude jízda tramvají mnohem pohodlnější. V následujících letech budeme mít v Praze až 450 moderních klimatizovaných bezbariérových tramvají 15T a 52T. Komfort cestujících je pro nás důležitý, protože kvalitní MHD není jen o tom, že jezdí včas, ale i o tom, že se v ní dobře cestuje,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
DPP uzavře rámcovou smlouvu s vítězným dodavatelem na šest let, umožňující každý rok vybavit minimálně 20 tramvají klimatizací. Kritéria tendru zahrnují 80 % hodnocení na základě ceny a 20 % podle délky záruční doby.
Původně byly tramvaje Škoda 15T dodávány s klimatizací pouze v řidičské kabině, zatímco prostor pro cestující měl pouze ventilaci, která se ukázala jako nedostatečná kvůli rozsáhlým prosklením a rychle stoupající teplotě interiéru.
V roce 2014 se DPP dohodl s výrobcem na dodávce tramvají s klimatizací pro cestující, což bylo poprvé realizováno v srpnu 2015. Dodatečnou montáž klimatizací do starších vozů schválili městští radní v roce 2019.
Podle údajů DPP je klimatizací vybaveno asi 66 procent ze zhruba 1 200 autobusů provozovaných v Praze. Taktéž všechny nově zařazované trolejbusy ji mají. Nové tramvaje 52T plánuje DPP nakoupit až v počtu 200 kusů za 16,6 miliardy korun.
Standardy pražské integrované dopravy stanovují, že řidiči by měli klimatizaci spouštět při venkovních teplotách převyšujících 22 stupňů Celsia.