Praha odstraní reklamní rikši z Václavského a Staroměstského náměstí, Celetné a Karlovy ulice, jelikož jsou nezákonné a překážejí chodcům. Provozovatel tvrdí, že jde o dopravní prostředky, nikoliv reklamy. Ministerstvo průmyslu a obchodu podpořilo rozhodnutí Prahy o pokutě.
Praha rozhodla, že přistoupí k odstranění reklamních rikš na Václavském a Staroměstském náměstí, jakož i v Celetné a Karlově ulici. Tyto reklamy jsou podle městského úřadu nezákonné a navíc překážejí chodcům a cyklistům. Provozovatel rikš však tvrdí, že se jedná o dopravní prostředky pro jeho zaměstnance, nikoliv o reklamní instalace.
Magistrát dokonce udělil provozovateli pokutu nejen za nezákonné rikši, ale i za reklamní plachty v Karlově ulici. Provozovatel se proti této pokutě odvolal k Ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO). Ministerstvo však nyní potvrdilo rozhodnutí Prahy, že pokuta byla udělena v souladu s právními předpisy a zamítlo odvolání jako neopodstatněné.
„Máme v ruce pravomocné rozhodnutí, že rikši před provozovnami thajských masáží v historickém centru Prahy jsou nelegální reklamou. Město zkoušelo různé způsoby, jak se těchto reklamních rikš, které znehodnocují významná veřejná prostranství v centru Prahy, zbavit, ale vždy jsme narazili,“ uvedl radní Adam Zábranský (Piráti) v reakci na rozhodnutí ministerstva.
Podle Zábranského v minulosti MPO v odvolacím řízení zamítlo pokutu pro provozovatele za nelegální umístění rikši, protože Praha údajně nepředložila dostatek důkazů, že se jedná o reklamu. Druhým problémem bylo tvrzení provozovatele, že rikši jsou dopravní prostředky. „Dlouho jim to procházelo. A všichni víme, že je každé ráno jen vyndají před provozovnu a v noci je zase schovají, aniž by s nimi někdo někam jezdil,“ dodal Zábranský.
Regulací reklamy se město snaží bojovat proti tzv. vizuálnímu smogu. Kromě toho se připravují pravidla pro regulaci menších reklamních ploch a bude vypracován návrh rozmístění míst určených k výlepu plakátů v památkové rezervaci. V minulosti se město snažilo za pomocí dotací přimět provozovatele obchodů, aby zkultivovali výlohy svých podniků.