PRAHA

Požár v historické budově plavební komory: Škoda 4,5 mil. Kč

Ve čtvrtek odpoledne vypukl požár v prvním patře historické budovy plavební komory u Hořínského kanálu. Hasiči plameny zkrotili, oheň se nerozšířil. Příčinou je pravděpodobně technický problém s elektrickým rozvaděčem.


Ve čtvrtek odpoledne vypukl požár v prvním patře historické budovy plavební komory u Hořínského kanálu. Na místě zasahovali hasiči, kteří po několika hodinách plameny zkrotili. Podle mluvčího požární služby Jiřího Sýkory se oheň nerozšířil mimo první patro budovy.

Po úspěšném uhašení požáru byla pro jistotu nařízena 24hodinová dohlídka, aby se zabránilo případnému znovuvznícení. Prvotní vyšetřování naznačuje, že požár pravděpodobně způsobil technický problém s elektrickým rozvaděčem v silové části budovy. Přesné příčiny však určí až následné šetření. Odhadovaná škoda za způsobené škody činí 4,5 milionu korun.

Hořínský kanál, a zejména vodní dílo Vraňany-Hořín, které bylo postaveno mezi lety 1902 a 1905, je významnou součástí složitého systému plaveb na Vltavě pod Prahou. Plavební komory u Hořína dělí kanál na dvě části – Vraňany-Hořín a Hořín-Labe.

Na místě existují dvě plavební komory, velká a malá, které zvládají spád 8,8 metru a tím pádem jsou nejvyšším plavebním stupněm na Vltavě pod Prahou. Tyto technologické zařízení byly postupně modernizovány a nyní jsou ovládány pomocí hydromotorů. Provoz je řízen z velínu prostřednictvím počítačového systému.

I přes modernizaci zařízení plavební komory dlouho nevyhovovaly potřebným parametrům pro třídu vodních cest Va. Proto v roce 2019 započala rozsáhlá rekonstrukce, jejímž cílem je zvětšení užitné šířky na 12 metrů a zajištění minimální podjezdné výšky 7 metrů, což spojí jednotlivé části kanálu a zlepší jejich provozuschopnost.