KARLOVARSKO

Podnikání projektanta nebo architekta: Co potřebujete na začátku?

Vybudovat vlastní podnik a uspět není nikdy jednoduché bez ohledu na obor. V případě, že patříte mezi projektany nebo architekty, máte to stejně složité jako kdokoli jiný. Začátky jsou vždy těžké a musíte zařídit nespočet věcí. Proto se podíváme na pár základních věcí, na které nesmíte zapomínat. A sami uvidíte, jestli se do podnikání pustíte nebo ne.


Odborné vzdělání a autorizace

V první řadě musíte vystudovat správnou školu a získat formální vzdělání, které potřebujete pro tuto práci. To vám pochopitelně zabere několik let na vysoké škole, kde se naučíte pracovat s programy a efektivně navrhovat nová obydlí. Teprve potom se můžete zamýšlet nad kanceláří a vybavením. Prohlédněte si řezací plotry a další nástroje. Ve škole se s nimi naučíte pracovat a po studiu své znalosti využijete v praxi.

Výběr právní formy podnikání

Každý, kdo chce začít s podnikáním, si musí zvolit právní formu svého podniku. Pokud budete pracovat sami nebo jen s jedním či dvěma kolegy, je mnohem jednodušší se registrovat pouze jako OSVČ. Snížíte tím množství papírů, které musíte vyplnit a celkově si užijete mnohem jednodušší a levnější start do podnikání. Máte ale i jinou možnost, kterou je společnost s ručením omezeným (s.r.o.). Připravte se ale na složitější administrativu i vyšší náklady.

Živnostenské oprávnění

Projektování staveb a architektonická činnost patří do tzv. vázaných živností, na které musíte mít nejen živnostenské oprávnění, ale musíte úřadu také doložit svou odbornost. Jakmile vám úřad všechno schválí, můžete se pustit do práce na vlastní triko. Připravte se ale na to, že úřednické kolečko nějakou dobu trvá a musíte si počkat na jejich vyjádření.

Založení kanceláře a technické vybavení

Pracovní prostor je velmi důležitý, protože potřebujete místo, kde se setkáte se svými klienty a případně i kolegy. Získáte zde základnu pro svou kreativitu, klid a produktivitu během každého pracovního dne. Potřebujete ovšem hodně věcí. Průmyslové odhlučnění je klíčové pro váš klid a pohodu v práci. Proto si musíte také dobře vybrat prostor. A potom se pusťte do vybavení. Potřebujete:

  • výkonný počítač, kvalitní monitor a software (AutoCAD, Revit, ArchiCAD),
  • místo pro konzultace s klienty,
  • zálohovací systém pro data.

Při zařizování kanceláře si dávejte pozor na to, abyste měli vše krásně organizované. Musíte vědět, kde naleznete tonery Samsung, papíry do tiskárny nebo náhradní tužky. To samé ale platí také pro prostor v počítači, protože nkdy nesmíte ztratit žádný dokument. A myslete také na pohodlné křeslo, do kterého se posadí vaši klienti během důležité pracovní schůzky.

Marketing a budování značky

Bez marketingu a přítomnosti na sociálních sítích se už dnes neobejde žádná společnost bez ohledu na svou velikost nebo zaměření. Proto je důležité, abyste si předem připravili a zamysleli se nad strategií, kterou zvolíte. A pochopitelně si určete také rozpočet, který věnujete reklamě a správě sociálních sítí. Pro dobré zavedení firmy je důležité:

  • profesionální webové stránky,
  • aktivita na sociálních sítích,
  • osobní kontakty a networking.

Smlouvy a právní ochrana

Každý projekt musí mít vlastní smlouvu. Jestli jste ještě nikdy netvořili smlouvu o dílo, můžete se online podívat na vzory. Nejdůležitější je, abyste vždy uvedli rozsah práce, termíny, odměnu a autorská práva na daný projekt. Spolupráce s právníkem (hlavně v začátcích) vám může ušetřit hodně problémů s klienty. Proto je nejlepší, když si smlouvu necháte zkontrolovat od odborníka.

Pojištění odpovědnosti

Poslední věc by vás možná nenapadla, ale je to pojištění. Chyba v projektu se může velmi jednoduše objevit a klienta bude stát desítky i stovky tisíc korun. Proto je dobré mít kvalitní pojištění odpovědnosti, kterým uhradíte všechny škody způsobené klientovi. V opačném případě vám může jediná chyba zruinovat, protože budete muset škody uhradit sami.

Zdroj obrázku: Jacob Lund / stock.adobe.com


Zdroj: REGIONZAPAD.CZ