PLZEŇSKO

Plzeň instaluje chytré křižovatky

Plzeň rozšiřuje systém inteligentních křižovatek, které optimalizují intervaly zelených světel dle hustoty dopravy. Do dvou let mají pokrýt celé město. Modernizace sníží emise a zlepší hromadnou dopravu propojením s GPS vozidel. Testovací projekty včetně 5G systému přitahují inovativní firmy.


Plzeňský magistrát se rozhodl rozšířit systém inteligentních křižovatek, které dokážou upravit intervaly zelených světel s ohledem na aktuální hustotu dopravy. V následujících dvou letech by tento moderní systém měl zahrnovat všechny semafory, které ve městě ovládají přibližně sto křižovatek. Cílem je snížit počet aut stojících na červenou a omezit tak emise škodlivin do ovzduší.

Doposud byl systém dynamického řízení nasazen na devíti křižovatkách ve výpadovce na Třemošnou. Tato technologie v reálném čase detekuje větší fronty aut a prodlužuje zelené světlo, což umožňuje plynulejší průjezd. Podle Luďka Šantory ze Správy informačních technologií města Plzně je zapojení všech křižovatek do tohoto systému nezbytné. Pokud aktuálně auta dorazí k nepropojené křižovatce, často musejí čekat.

V Plzni se též testuje nový integrovaný systém na Plaské ulici, který využívá řadu čidel nad silnicemi k detekci kolon, a systém je připraven na další vylepšení. V budoucnu by se mohl propojit s GPS autobusu, trolejbusů a tramvají, což by umožnilo optimalizovat signalizaci podle jejich aktuálního stavu. Tento přístup by mohl zvýšit efektivitu městské hromadné dopravy.

Řidiči pak budou mít možnost dostávat předem upozornění na blížící se záchranářská vozidla, což umožní vytvářet záchranářské uličky a zlepšit průjezdnost pro integrovaný záchranný systém. Plzeňští technici také plánují využití umělé inteligence k hledání optimálních tras a ke zlepšení rychlosti a bezpečnosti při zásazích záchranářů.

Prodloužená tramvajová trať z konečné Bory na Borská pole slouží jako testovací polygon, kde se vyvíjejí nové technologie a systémy komunikace tramvají se semafory a ostatními vozidly. Tento region se také stává centrem pro inovativní firmy, které by mohly přinést nová pracovní místa nejméně jako montážní závody, ale jako centra vývoje a inovací.

Luděk Šantora dodává, že město pracuje na vytvoření 5G kopie systému řízení dopravy z národního plánu obnovy. Tato testovací verze by mohla přilákat inovátorské firmy do regionu, což by posílilo pozici Plzně jako technologicky pokročilého města.