PLZEŇSKO

Plzeň bojuje proti vizuálnímu smogu - nová pravidla pro reklamu od roku 2026

Plzeň od 1. ledna 2026 zpřísní pravidla pro reklamu ve veřejném prostoru, aby omezila vizuální smog a zvýšila hodnotu architektury města. Nové nařízení stanoví přísné omezení umístění reklam s přechodným obdobím do června 2026. Výjimky platí pro kulturní a charitativní akce, přičemž kultivované formy reklamy zůstávají povoleny. Město klade důraz na spolupráci a poradenství místo represí.


Od 1. ledna 2026 začne v Plzni platit nové nařízení, jež upravuje podobu a umístění reklamy ve veřejném prostoru. Reaguje na narůstající vizuální smog, který negativně ovlivňuje vzhled města a architektonickou hodnotu budov, přehlednost ulic, orientaci v prostoru i celkovou kvalitu každodenního prostředí.

Cílem není reklamu zakázat, ale nastavit pro ni pravidla, aby byla méně rušivá, zdravější pro občany a přehlednější pro návštěvníky. Součástí opatření je i přechodné období do 30. června 2026, jež umožní provozovatelům stávající reklamy se nastaveným změnám přizpůsobit.

Plzeň proto vydala nařízení, které stanoví zákaz šíření reklamy na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení zřízeného podle zvláštního právního předpisu. Nařízení nabývá účinnosti 1. ledna 2026. Reklamy, jež jsou s novými pravidly v rozporu, musí být odstraněny do 30. června 2026.

Mapa – veřejně přístupná místa, na nichž je reklama zakázána zahrnuje území městské památkové rezervace, sady Pětatřicátníků, části Klatovské třídy a Americké ulice, předprostor Divadla J. K. Tyla, Nové scény a navazující ulice. Pro zachování vizuální kvality prostoru, kde se ulice protínají, platí pravidla i pro okolní ulice do 25 metrů od budov.

„Veřejný prostor je společným majetkem všech obyvatel. Proto má město právo i povinnost stanovit jasná pravidla pro to, jak vypadá. Naším cílem je, aby se město dalo číst, aby dýchalo a působilo harmonicky,“ uvedl první náměstek primátora Pavel Bosák.

Opatření se zaměřuje především na prvky, které nejvíc přispívají k vizuálnímu smogu, například plachty zakrývající fasády nebo instalace narušující architektonický ráz budov. Nicméně nadále zůstávají povoleny kultivované formy venkovní reklamy, jako plakátovací desky a plakátovací válce, citylight vitríny, rotundy, lampostery či reklamní prvky v přístřešcích MHD. Výjimku tvoří veřejné sbírky, shromáždění, pouliční průvody, sportovní, kulturní, vzdělávací a charitativní akce.

Podle zákona o regulaci reklamy je výkon dozoru v kompetenci krajského živnostenského úřadu, s nímž bude město při zavádění nového nařízení koordinovat postup. Pro spolupráci s provozovateli a majiteli je klíčové poskytování pokynů a poradenství, aby nová pravidla fungovala v praxi. Pokud dojde ke zjištění porušení, bude možné zahájit správní řízení.

Současná opatření navazují na systematickou práci města v oblasti kultivace veřejného prostoru. Plzeň již dříve zavedla Manuál reklamy ve veřejném prostoru a Plán regulace vizuálního smogu, které stanovily základní principy pro umísťování reklamních prvků. Návrh byl projednán Komise pro koncepci a rozvoj Rady města Plzně a Komise právní a pro statut města, a obě komise s návrhem souhlasily. Žádný z obvodů města nezvedl námitky.

Na závěr doplňuje Plzeň, že prioritou je otevřená komunikace a poskytování podpory, nikoli represivní postup. Cílem je, aby provozovatelé i majitelé pochopili fungování nových pravidel a jejich uplatnění v praxi, bez zbytečného trestání.


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ