PRAHA

Největší pražská stanice Pankrác D je skoro hotová

Třicet metrů pod Pankrácem vzniká největší pražská stanice Pankrác D. Ražby jsou zhruba 97 % hotové, stanice z 87 %. Práce 24/7 v náročné geologii pod linkou C; ražby do 2026, ostění 2027, otevření až s pokračováním na Nové Dvory.


Třicet metrů pod rušným Pankrácem vzniká největší stanice metra v Praze. Na budoucí stanici Pankrác D se pracuje bez přestávky. Ražba se blíží ke konci a stavbaři opakují, že v nejcitlivějších místech rozhodují milimetry.

Podle firem na stavbě je hotovo zhruba 97 procent ražeb staničních i traťových tunelů. V podzemí už vzniklo asi 2,8 kilometru prostor – nejen samotné tunely, ale i přestupy, štoly a technologické chodby. Hrubé ražby mají skončit v roce 2026.

Pankrác je technicky nejnáročnější část prvního úseku metra D. Stavba leží v komplikované geologii, část stanice navíc vzniká přímo pod provozovanou linkou C a také pod administrativní budovou Gemini. Kvůli tomu probíhá rozsáhlý geologický monitoring a průběžné měření, které sleduje i chování konstrukcí metra C v reálném čase.

Samotná stanice je rozdělena do několika samostatných výrubů. Vyraženo je zhruba 87 procent stanice. Po dokončení má být největší v Praze.

Nonstop směny a přesné napojení konstrukcí

Největší pozornost nyní směřuje na ražbu takzvaného středního výrubu. V této fázi se propojují části budoucí jednolodní stanice. Stavbaři současně musí přesně navázat výztužné rámy na boční výruby. Tady už nejde o metry, ale o centimetry – větší odchylka by komplikovala další postup.

Ražby probíhají v režimu 24/7. Jen v ražených objektech na Pankráci pracuje denně přibližně stovka lidí. V podzemí se střídají tunelbagr, vrtací vůz, technologie na stříkaný beton, nakladače, dempry i manipulační plošiny. Podle potřeby se provádějí i trhací práce, odtěžuje se rubanina a připravují se vrty pro další odstřely. V posledních dvou měsících postupoval střední výrub přibližně 30 metrů za měsíc.

Na povrchu se ulevilo dopravě. Na Strži je znovu průjezdná

Stavba se mezitím promítá i do povrchové dopravy. Od 11. prosince 2025 je znovu průjezdná ulice Na Strži v režimu 1+1. Řidiči se tak dostanou od Jižní spojky směrem na Pankrác i opačně.

Velkou změnu pocítí i cestující na lince C. Stanice Pankrác C se po téměř roční rekonstrukci znovu otevře v pátek 19. prosince 2025 v 14:00. Vlaky metra C stanicí od 6. ledna 2025 pouze projížděly. Informace o omezení zveřejnil PID.

Souběžně se razí i přestupní chodba směrem k obchodnímu centru Arkády. Později přijde na řadu ražba směrem k poště. V traťových tunelech už stavbaři pracují také na definitivním ostění.

Ražby stanice Pankrác D mají skončit v průběhu roku 2026. Následovat bude betonáž definitivního ostění, která má být hotová v roce 2027. Samotný úsek Pankrác–Olbrachtova se ale neotevře samostatně — zprovoznění je plánováno až společně s pokračováním směrem na Nové Dvory.

Právě navazující etapa nabírá zpoždění kvůli sporům neúspěšných uchazečů o zakázku. Podle harmonogramu Dopravního podniku hl. m. Prahy se nyní počítá se zahájením stavby úseku (Olbrachtova)–Nové Dvory v 1. čtvrtletí 2026, přestože původně měla začít už v říjnu 2023.

Pro Prahu i Středočeský kraj jde o klíčovou dopravní investici. Na Pankráci se nyní rozhoduje o tom, jak rychle bude možné rozjet navazující části metra D.


Zdroj: REGIONPRAHA.CZ