Cestující v Klatovech čeká usnadněný přestup mezi autobusy a vlaky díky novému přestupnímu terminálu u hlavního nádraží, který začne fungovat 14. prosince. Projekt zahrnuje parkoviště, prodejní buňky pro jízdenky a bezpečné průchody na nástupiště.
V Klatovech od neděle 14. prosince začnou všechna autobusová spojení v rámci krajského objednávkového systému a spoje městské dopravy využívat nový přestupní terminál před budovou hlavního nádraží. Stavba samotného terminálu trvala necelý rok a v současnosti se dokončují poslední práce před uvedením do provozu.
Podle zástupců kraje a zhotovitele jde o klíčový krok ke zjednodušení přestupu mezi autobusy a vlakem. Náměstek hejtmana Pavel Čížek připomněl, že změny v jízdních řádech, které začnou platit spolu se zahájením provozu terminálu, byly do návrhu zohledněny již při jejich tvorbě. Rekonstrukce samotného vlakového nádraží bude pokračovat i nadále a potrvá nejméně do dalšího roku.
Práce na terminálu byly zahájeny loni v prosinci a druhá polovina letošního února byla dokončena výstavba samotného terminálu. Jiří Voska, ředitel divize společnosti Berger Bohemia, která terminál staví i rekonstruuje nádraží včetně památkově chráněné budovy, uvedl: „Prvního července začala třetí etapa – samotná výstavba terminálu. V současné době jsme u dokončovacích prací a připravujeme se na uvedení stavby do zkušebního provozu.“
Podle projektu bude cílem řešit každodenní provoz i bezkrizový chod v případě výluk na železnici. Kromě prostor pro prodej jízdenek v novém buňkovém zázemí a bezpečných průchodů na nástupiště vznikají i parkoviště pro osobní auta, aby cestující měli kde zanechat vůz a pokračovat veřejnou dopravou. Náměstek Čížek zdůraznil, že prostory pro autobusy budou oddělené cyklostezkou od parkoviště, a nájezdy budou koncipovány tak, aby bylo možné co nejméně křížení tras.
Zázemí včetně prodeje jízdenek v buňkách a cesty na železniční nástupiště budou cestující využívat do podzimu příštího roku. Na jaře 2026 by mělo být hotové první nástupiště, které je nejblíže nádražní budově, Jiří Voska
Projektanti při návrhu terminálu museli vyřešit i úskalí související s památkově chráněnou nádražní budovou a s historickými nástřešky na nástupištích. „Nelehkým úkolem bylo esteticky propojit původní prvky s novými plochami autobusového terminálu,“ uvedl zástupce stavební firmy. Stavba terminálu i rekonstrukce nádraží jsou financovány Krajem, zatímco samotná rekonstrukce nádraží spadá pod Správu železnic.
Letos již kraj zprovoznil přestupní terminály u nádraží v Nýrsku a v Pačejově. Cílem je, aby lidé co nejvíce využívali hromadnou dopravu: autobusy budou dojíždět na přestupní terminály a pak pokračovat vlakem do větších měst. V Klatovech bude provoz terminálu doplněn o místa pro autí a zároveň zajistí co nejmenší zasahování do ostatních tras v regionu.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


