KARLOVARSKO

Nové zakázky města řeší odpady, údržbu komunikací i zeleň (TV Západ)

Rada města Ostrov schválila nové dodavatele klíčových služeb v oblasti odpadového hospodářství, údržby komunikací a péče o městskou zeleň.


Osmileté smlouvy zajistí stabilitu a umožní rozvoj modernějších postupů, zejména v třídění odpadu a péči o veřejný prostor. Nové kontrakty začnou platit od 1. ledna 2026 po skončení dosavadních smluv. 

Zakázku na svoz a likvidaci směsného komunálního odpadu získala společnost Marius Pedersen a.s. Celková hodnota zakázky činí 11,49 mil. Kč včetně DPH ročně. Město i nadále bude mít rezervu z výběru poplatků a jeho zvyšování nechystá. Ceník platný od roku 2023 hovoří o tom, že litr odpadu stojí 80 haléřů. V praxi to znamená, že jednou týdně vyvážená popelnice o objemu 120 litrů vychází ročně na 4608 korun. 

„V současné době neplánujeme, že bychom zdražovali. Zatím ten poplatek, který vybíráme, tak nám stačí na to, v současné době, skládkování a na ten svoz. Dokonce nám část peněz přebývá. My je nemůžeme ale využít na žádné jiné činnosti v rámci města a používáme je potom na třeba jarní a podzimní úklidy a svozy,“ uvedl starosta Ostrova Pavel Čekan. 

Zároveň se spouští zkušební provoz, který by měl dále zvýšit přesnost kalkulace poplatků. 

„V rámci této zakázky, zejména svozu komunálního odpadu, tak jsme tam měli jednu z podmínek, že se budou vážit ty popelnice. Je to proto, abychom zaprvé zpřesnili, kolik který z občanů nebo bytových domů, případně rodinných domů, skutečně vyprodukuje tohoto komunálního odpadu, to znamená netříděného odpadu, tak kolik ho vyprodukuje. A v případě, že to budou lidé, kteří pravidelně třídí a toho odpadu budou mít méně, než by se předpokládalo, tak to bude po roce vyhodnoceno a pravděpodobně se jim to propíše do nějaké slevy na odpady,“ vysvětlil starosta. 

Svoz biologicky rozložitelného odpadu bude i v dalších osmi letech zajišťovat společnost Marius Pedersen a.s., která tuto službu ve městě poskytuje již od roku 2021. Hodnota zakázky činí 17,1 milionu korun bez DPH. Služba zůstává pro občany zdarma v rámci poplatku za odpad. 

Nově se vyčlenila komplexní obsluha městských odpadkových košů.

„Původně to bylo zakomponováno vlastně v zakázce, která se starala o mobiliář města. To znamená různé ty opravy. Tak to jsme z toho vyndali, protože odpadkové koše, které jsou u chodníků a podobně, tak dost často je musíme měnit, dost často musíme na nich dělat nějaké nějaké opravy a podobně. Proto jsme tuto zakázku vyhlásili sólo a podle předpokladů jsme tím dali šanci i menším dodavatelům. A v tomto případě se to i potvrdilo, protože tu zakázku vyhrál jiný dodavatel, než který nám doposud ty koše opravoval a vyměňoval,“ popsal Čekan. 

Služba zahrnuje pravidelný svoz, údržbu a opravy košů i instalaci nových nádob. Ve městě je nyní rozmístěno 549 košů na směsný odpad a jeden tzv. trojkoš, do budoucna se počítá s rozšířením tříděného sběru také ve veřejném prostoru. 

Provoz městského sběrného dvora bude nově zajišťovat společnost RESUR spol. s r.o., jejíž nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější. Hodnota zakázky činí přibližně 56 milionů Kč včetně DPH na osm let. Skutečné náklady se přitom budou odvíjet od množství odevzdaného odpadu a od odstraňování černých skládek ve městě. 

Odbornou péči o solitérní stromy, stromořadí a nové výsadby bude v období 2025–2027 zajišťovat společnost StromeCheck ARBO s.r.o. Hodnota zakázky činí 3,4 mil. Kč včetně DPH. 

„Začínáme už teď na podzim, protože začíná vegetační klid a díky tomu ti úředníci nebudou muset tak často dělat různé objednávky a tak dále. Vytipují se stromy, je tam stanovená částka a pokud ta částka bude v průběhu toho roku vyčerpána, tak buďto město, pokud bude potřeba, tak ji doplní, anebo se už dál nebude řezat,“ dodal starosta Čekan. 

Firma disponuje certifikací European Tree Worker, což zaručuje odborné a bezpečné zacházení se stromy v městském prostředí. 

Údržbu a běžné opravy městských komunikací pak bude v následujících osmi letech zajišťovat společnost Marius Pedersen a.s. Nabídková cena činila 64,3 milionu Kč včetně DPH za celé období. Služba zahrnuje opravy povrchů silnic a chodníků, lávek, mostů, dopravního značení i zastávek MHD. 


Zdroj: REGIONZAPAD.CZ