
Stavba nové tramvajové trati do pražských Malešic začala, což výrazně zlepší dopravní dostupnost této oblasti, dosud obsluhované jen autobusy. Trasa povede Počernickou ulicí a bude mít 2,4 km; náklady činí 1,5 miliardy korun, z toho 85 % pokryje EU.
Stavba nové tramvajové trati do pražských Malešic právě začala. Tímto krokem se obyvatelé malešického sídliště konečně dočkají připojení na tramvajovou síť, což povede ke značnému zlepšení dostupnosti veřejné dopravy v této oblasti. Dosud tramvaje jezdily pouze po Černokostelecké ulici na jihu a končily na Jarově na severu, zatímco Malešice byly obsluhovány pouze autobusy.
Dopravní podnik Praha zahájil stavbu trasy, která povede Počernickou ulicí. Náklady na její výstavbu, která bude mít délku 2,4 kilometru, jsou odhadovány na téměř 1,5 miliardy korun, přičemž 85 % této částky pokryjí prostředky z Evropské unie. Doba dokončení prací je stanovena na 32 měsíců s plánovaným zahájením zkušebního provozu koncem roku 2027.
Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel povrchové dopravy DPP, uvedl, že plán na výstavbu této tratě sahá ještě hlouběji do minulosti než nedávno realizovaná trať Divoká Šárka – Dědina. Plánovací dokumenty na výstavbu sídliště Malešice již koncem 50. let zahrnovaly tramvajové obslužení, a v územním plánu je trať v Počernické ulici zařazena již třicet let.
Nová trať bude začínat na kolejišti ve Vinohradské ulici a pokračovat ve středovém pásu Počernické ulice až před křižovatku s Dřevčickou, kde ukončí smyčkou v nezastavěné oblasti. Plánováno je šest párů zastávek: Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Tuchorazská, Plaňanská a Sídliště Malešice. Po dokončení trasy se očekává provoz dvou tramvajových linek, které propojily Malešice s Vinohrady, Žižkovem, Karlovým náměstím a Hlavním nádražím. Autobusová doprava bude nadále fungovat tam, kde tramvaje jezdit nebudou, například na Florenc a do Strašnic.
Před samotnou výstavbou tramvajové trati se letos uskuteční práce na přeložkách a opravách sítí, které tvoří zhruba dvě třetiny veškerých prací. V rámci takzvané nulté etapy, jež probíhá na úseku dlouhém přibližně 800 metrů mezi Na Palouku a Nad Úžlabinou, vznikají dočasné vozovky a parkovací místa. Pro řidiče bude disponibilní pouze severní část Počernické ulice, zatímco na jižní části proběhnou od září přeložky a rekonstrukce hlavních vodovodních řadů, známých jako Káranské vodovody, které jsou z let 1913 a 1939 a dodávají vodu pro třetinu obyvatel hlavního města.
Zdroj: https://www.regionpraha.cz/zpravodajstvi/nova-tramvajova-trat-do-malesic-lepsi-d-222726/