Polsko plánuje v příštích dvou letech zahájit stavbu vysokorychlostní železniční trati mezi Katovicemi a Dolní Lutyní. Nový úsek o délce 80 kilometrů umožní vlakům dosahovat rychlosti až 250 km/h, což výrazně zkrátí cestovní časy a posílí spojení mezi oběma regiony.
Polské ministerstvo životního prostředí poskytlo aktuální informace o plánech na výstavbu vysokorychlostní železniční trasy, které zaslalo dotčeným českým obcím, včetně Bohumína. Jana Končítková, tisková mluvčí bohumínského magistrátu, potvrdila, že město nyní čeká na vývoj projektu na české straně hranice.
'Z dostupných materiálů je jasné, že Polsko výrazně pokročilo ve svých plánech na vybudování vysokorychlostní tratě. Trasa na našem území překoná velkou část Dolní Lutyně po vyvýšeném náspu, jelikož musí přemostit plánovaný obchvat silnice I/67 i současnou železniční trať. Následně bude pokračovat souběžně s touto tratí až do Bohumína,' upřesnila mluvčí Končítková.
Trasa vysokorychlostní železnice má úzkou spojitost s možným řešením dopravy v rámci chystaného průmyslového parku v Dolní Lutyni. Tato výstavba, kterou stát prosazuje navzdory odporu místních obyvatel, je pečlivě monitorována vedením obce. Stejně jako v případě Bohumína je pro Dolní Lutyň klíčové, jak proběhne budoucí výstavba trati na českém území, kde projekt ještě ani nezačal.
'Původně bylo v Polsku, stejně jako u nás, zvažováno několik tras. Podle konečně vybrané varianty zamíří trasa z Katowic směrem k Dolní Lutyni, mezi obcemi Godów a Łaziska, kde překročí řeku Olši pomocí vyvýšeného dvoukolejného mostu. Hraniční bod poblíž farmy Bezdínek byl zvolen na základě dohody s Moravskoslezským krajem, který jej zakomponoval do svých Zásad územního rozvoje,' dodala Končítková.
Nový polský úsek trasy o délce přibližně 80 kilometrů umožní vlakům dosahovat rychlosti až 250 kilometrů za hodinu, přičemž investice do tohoto projektu činí 134 milionů zlotých. Polsko očekává, že česká strana zajistí napojení na jejich území.