OSTRAVSKO

Havířov tvrdě zasahuje proti špatně parkujícím vozům a vrakům: Odtah i vysoké pokuty

Havířov aktivně bojuje proti špatně parkujícím autům a opuštěným vrakům, které zabírají cenná parkovací místa. Místní radnice zavedla novou odtahovou službu, která už během prvního roku odstranila stovky nevhodně parkujících vozidel.


Problém s nevhodně parkujícími auty a opuštěnými vraky trápí mnoho měst, a Havířov není výjimkou. Místní radnice se proto rozhodla zakročit a začala auta nejen monitorovat, ale také aktivně odtahovat. Cílem je zlepšit průjezdnost města a uvolnit parkovací místa pro řidiče, kteří dodržují pravidla.

„Na základě podnětů od občanů, kterých je stále více, začínáme okamžitě řešit případy špatného parkování a opuštěných aut. Od zavedení nové komunikační platformy Munipolis už lidé nahlásili 136 špatně zaparkovaných vozidel,“ uvedl Petr Sobek, vedoucí oddělení dopravních systémů města Havířov.

Havířovská radnice zřídila vlastní odtahovou službu se záchytným parkovištěm v Šumbarku už loni v létě. Tato služba vznikla kvůli narůstajícím stížnostem na špatně zaparkovaná vozidla, která často brání průjezdu složek integrovaného záchranného systému, blokují místa pro invalidy nebo komplikují blokové čištění a svoz odpadu.

Během jednoho roku od zavedení služby bylo z ulic města odtaženo 491 nevhodně parkujících aut, včetně několika opuštěných vraků. Odtah se přitom řídí jasnými pravidly a majitelé aut musí počítat s finančními náklady. Za odtah vozidla do 2,5 tuny je stanoven poplatek 2 500 korun, každý den na záchytném parkovišti pak stojí 300 korun.

Boj proti vrakům napříč krajem

Nejen Havířov, ale i další obce a města v kraji řeší problémy s opuštěnými auty, která často nemají platnou technickou kontrolu. Mnohé radnice už zmapovaly desítky takových vraků a postupně je odstraňují. V Ostravě-Porubě je aktuálně evidováno 54 technicky nezpůsobilých vozidel, jak uvádí mluvčí městské části Martin Otipka.

„Majitelé vozidel jsou pravidelně oslovováni a upozorňováni na jejich povinnosti. Pokud nereagují, auta po vypršení zákonných lhůt odtahujeme,“ dodává Otipka. Většinou stačí majitele upozornit, aby si auto odstranili sami, neboť náklady spojené s odtahem a pokutami mohou dosáhnout tisíců korun.

V Kopřivnici loni radnice vyzvala 28 majitelů vraků k nápravě a letos oslovila další tři. „Náklady na odtah, parkování, znalecký posudek a případnou dražbu mohou přesáhnout i 30 tisíc korun,“ upozorňuje mluvčí města Lucie Macháčková. Tyto náklady sice v první fázi hradí město, ale následně je vymáhá po majitelích vozidel.

Dražba jako poslední řešení

Když majitelé nereagují ani po opakovaných výzvách, přistupují některá města k dražbě těchto vozidel. Kopřivnice již letos nabídla k dražbě tři vozidla a Poruba letos v lednu vydražila balík šesti aut.

Havířov i další města tak ukazují, že nebudou tolerovat dlouhodobé problémy s parkováním a nefunkčními vraky, které zbytečně zabírají místo. Pro majitele aut je proto výhodnější řešit problémy včas, než se vystavit riziku vysokých pokut a dodatečných nákladů na odtah.