OSTRAVSKO

ETCS povinné na Moravě a Slezsku: Zpoždění a výluky kvůli Arrivě

Od středy je ETCS povinné na nové trati přes Moravu a Slezsko, což zvyšuje bezpečnost, ale způsobilo komplikace kvůli nevybavení vlaků Arrivy. To vedlo k výlukám, ovlivnilo cestující a zpozdilo jízdní řády. Náklady na ETCS činily 700 milionů korun.


Od středy je Evropský systém zabezpečení ETCS povinný na nové železniční trati vedoucí přes Moravu a Slezsko, konkrétně z Břeclavi přes Přerov až do Bohumína. Tento systém má zásadním způsobem přispět k bezpečnosti železničního provozu a zabránit možným nehodám. Přestože je tento krok očekávaným příspěvkem k bezpečnosti železniční dopravy, některým cestujícím a dopravcům přinesl komplikace.

Společnost Arriva, která na zmíněné koridorové trati operuje, dosud svá vozidla ETCS systému nevybavila. V důsledku toho nesmí některé její vlaky na část trati v úseku mezi Hodonínem a Rohatcem jezdit, což vedlo k osmiměsíční výluce. „Nevěděl jsem, že byl spoj zrušený, tak kvůli tomu nestíhám jet do školy,“ stěžoval si student Matyáš Smetana, jeden z cestujících postižených výlukou.

Přestože nové výlukové jízdní řády se měly objevit v dopravních aplikacích včas, zpoždění v jejich zveřejnění způsobilo komplikace pro mnoho cestujících. Jak vysvětluje ředitel společnosti Kordis Jiří Horský, proces podání žádosti o nové jízdy a následná konstrukce tras vlaků zabraly více času, než se očekávalo.

Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová přiblížila, že náklady na zabezpečení trati systémem ETCS až na státní hranici s Polskem dosáhly 700 milionů korun. Ředitel Arrivy Jan Holub dodal, že povinnost instalace ETCS do jejich vlaků je podle smlouvy stanovená až na prosinec 2025, přičemž společnost se tuto instalaci snaží urychlit.

Jihomoravský kraj, který uzavřel smlouvu s Arrivou, byl o možném omezení informován a přesto Arrivu vybral na základě nejnižší nabídnuté ceny. V současné době tak část linky obsluhují rychlíky Českých drah a po přestupu cestující pokračují motorákem.

Ačkoli se hlavním cílem zavedení systému ETCS stala snaha o zvýšení bezpečnosti, některé odbory vyjádřily obavy z toho, že současná situace, kdy některé vlaky působí na trati bez účinného zabezpečení, může paradoxně bezpečnost na železnici zhoršit.