VYSOČINA

Dukovany promění silnice na Vysočině: Do roku 2029 vzniknou nové obchvaty i modernizované trasy

Rozsáhlé dopravní úpravy na Vysočině souvisí s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Investice přesahující deset miliard korun přinese nové obchvaty, modernizaci stávajících komunikací a posílení mostů pro přepravu nadměrných nákladů. Hlavní dopravní stavby by měly být dokončeny do konce roku 2029.


Rozsáhlé změny kvůli výstavbě nových bloků

Dostavba Dukovan zásadně ovlivní dopravní síť Kraje Vysočina. Investice ve výši přibližně deseti miliard korun zahrnuje nejen přípravu logistických tras pro přepravu těžkých komponent, ale i celkovou modernizaci regionálních silnic. Cílem je zajistit bezpečný a plynulý provoz během výstavby dvou nových bloků jaderné elektrárny i po jejím dokončení.

Financování a dopravní trasy

Podle náměstka hejtmana Kraje Vysočina Martina Kukly činí trvalá opatření pro přepravu nadrozměrných nákladů zhruba 9,5 miliardy korun, dočasná opatření dalších 482,5 milionu a náklady na návozové trasy přibližně 1,1 miliardy korun. Náklady budou směřovat po hlavních komunikacích I/38, II/405, II/351 a II/152 přes Čáslav, Havlíčkův Brod, Jihlavu a Třebíč, přičemž alternativní trasou zůstává dálnice D1 mezi Jihlavou a Velkým Meziříčím.

Martin Kukla uvedl, že všechny nové obchvaty a modernizované úseky by měly být dokončeny do konce roku 2029. Díky včasné projektové a majetkoprávní přípravě kraj postupuje podle něj v mírném časovém předstihu oproti původnímu harmonogramu.

Hotové stavby a aktuální projekty

Už nyní je dokončen jižní obchvat Jihlavy i nově otevřený východní obchvat spojující Třebíč a Brno. Nový 3,5 kilometru dlouhý úsek stál 277 milionů korun, přičemž dříve dokončená jižní část vyšla na 607 milionů. Rozšíření se dočkala také silnice II/351 mezi Třebenicemi a Dalešicemi a úsek II/360 mezi Rudíkovem a Trnavou. Modernizace probíhá i na trase II/152 ze Slavětic do Dukovan.

Podle Ředitelství silnic a dálnic jsou všechny mosty na těchto trasách navrženy pro zatížení až 900 tun a životnost kolem sta let. Všechny úpravy by měly být hotové ještě před zahájením samotné dostavby jaderné elektrárny.

Klíčové projekty: Třebíč, Brtnice i Velké Meziříčí

Jedním z nejvýznamnějších připravovaných projektů je nový obchvat Třebíče. Stavba, která zahrne šest kilometrů nové komunikace, osm mostů, tři mimoúrovňové křižovatky, tunel a čtyři protihlukové stěny, má stát přibližně 4,2 miliardy korun bez DPH. V současnosti se čeká na nové posouzení vlivu stavby na životní prostředí, zahájení výstavby se očekává nejpozději v roce 2028.

Další obchvaty se chystají například v Brtnici, kde se buduje nejvyšší most celé trasy, nebo v Zašovicích, kde je rozestavěn dvoukilometrový úsek nové komunikace. Plánovaný je i obchvat Okříšek a Velkého Meziříčí, který by měl být dokončen v letech 2027–2029 a napojen na výpadovku směrem na Třebíč.

Doplňující úpravy a modernizace

Kromě hlavních staveb probíhají i doplňující práce. Ve Skuhrově bude zbourán most nad silnicí I/38 a nahradí jej nová ocelová lávka. V Havlíčkově Brodě se plánuje úprava kruhového objezdu u prodejny Highland Sport a v Šotkách rekonstrukce průtahu městem včetně odstranění sochy na kruhovém objezdu, aby mohla tudy bezpečně projíždět nadměrná přeprava. Tyto kroky mají zajistit plynulost dopravy během výstavby i po jejím ukončení.

Dlouhodobý přínos pro region

Modernizace silniční infrastruktury na Vysočině přinese nejen zlepšení dopravních podmínek během výstavby Dukovan, ale i dlouhodobý přínos pro celý region. Nové obchvaty zlepší bezpečnost, sníží dopravní zátěž v obcích a zvýší komfort pro běžné řidiče i nákladní dopravu. Kraj tak využívá investici spojenou s jaderným projektem jako příležitost pro celkovou modernizaci dopravní sítě.


Zdroj: REGIONVYSOCINA.CZ