V Dolní Lipce na Králicku se přestaví zchátralé železniční depo na muzeum. Pardubický kraj vybral dodavatele, cena 228 mil. Kč bez DPH, hotovo do konce 2027; součástí jsou opravy točny, nová rotunda a parní víkendy s návazností do Polska.
Staré železniční depo v Dolní Lipce na Králicku čeká rozsáhlá proměna. Pardubický kraj vybral zhotovitele nového železničního muzea, které má do areálu u hranic přilákat návštěvníky z Česka i Polska. Hotovo má být do konce roku 2027.
Zakázka zahrnuje přestavbu zchátralého depa s historickou točnou z konce 19. století. Práce mají probíhat během dvou stavebních sezon. Soutěž podle kraje trvala přibližně půl roku; zadavatel uchazečům opakovaně vysvětloval podmínky, protože jde o technicky náročný projekt.
„Vysoutěžená cena činí 228 milionů korun bez DPH s tím, že očekávaná výše evropské dotace je necelých 120 milionů korun a dalších 7 milionů bychom měli obdržet z ministerstva pro místní rozvoj,“Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje
Výběr dodavatele schválili krajští radní. Podle náměstka hejtmana Dušana Salfického by měla být smlouva uzavřena v lednu a předání staveniště plánují na únor.
Co v Dolní Lipce vznikne
Projekt počítá s rekonstrukcí historických budov v areálu, včetně vodárny. Součástí je oprava kolejiště a zprovoznění původní, dosud nefunkční točny. Vedle toho vznikne nová rotunda pro pět až šest provozních lokomotiv a nová točna o průměru 22 metrů.
Podle kraje nemá takto rozsáhlá stavba železničního muzea v Česku obdoby. Hejtmanství od ní očekává především podporu cestovního ruchu v pohraničí.
Lokomotivy: kraj už shání exponáty
Aby muzeum nezačínalo s prázdnými kolejemi, kraj už řeší první exponáty. Za 6,6 milionu korun chce po dohodě s Českými drahami získat dvě lokomotivy: motorovou „Bardotku“ (známou také jako „Zamračená“) a parní lokomotivu typu „Štokr“, která má být statickým exponátem.
Už dříve kraj pořídil malou parní lokomotivu 310.922, kterou plánuje nasazovat při letních nostalgických jízdách. Její oprava bude podle hejtmanství rozložená do několika let.
V Dolní Lipce budou zároveň deponované parní lokomotivy soukromého Muzea starých strojů a technologií v Žamberku. Areál nabídne i další statické exponáty, včetně repliky lokomotivy Moravia.
Parní víkendy a cíl: Polsko
Pardubický kraj chce, aby muzeum sloužilo i jako zázemí pro parní provoz. V plánu je přestupní bod mezi nostalgickými vlaky; v sezoně by o víkendech podle hejtmana měly jezdit dvě parní trasy. Jedna povede po hlavní trati z Ústí nad Orlicí do Dolní Lipky a Hanušovic, s návazností směrem na Králíky a Štíty.
Kraj otevřeně cílí i na polské návštěvníky. Podle Martina Netolického je mezi polskými „šotouši“ o jízdy parních vlaků velký zájem a ve hře jsou i nostalgické spoje přes hranici.
Česko-polský projekt Interreg
Muzeum je součástí širšího česko-polského projektu Železnice spojuje kultury z programu Interreg Česko–Polsko. Projekt počítá i s navazujícími investicemi na polské straně, mimo jiné o obnovu železničního zázemí v partnerských lokalitách včetně Dzierżoniowa.
Zdroj: REGIONPARDUBICKO.CZ

