
Česká pošta v roce 2022 dosáhla historicky nejvyšší ztráty 1,25 miliardy korun. Důvodem je mimo jiné neuskutečněný prodej budovy v Praze. Generální ředitel Miroslav Štěpán oznámil, že transformace zaměřená na ziskovost bude dokončena do roku 2026.
Česká pošta se přiblížila historicky nejvyšší ztrátě, kterou zaznamenala v roce 2022. Podle předběžných výsledků se v loňském roce její ztráta vyšplhala na přibližně 1,25 miliardy korun, což je o půl miliardy více než před rokem. Jedním z důvodů takového finančního propadu je neuskutečněný prodej hlavní poštovní budovy v Jindřišské ulici v Praze. Generální ředitel Miroslav Štěpán uvedl, že očekávaný výnos z prodeje činil asi 1,4 miliardy korun.
Vláda se po největší ztrátě v historii v roce 2022, která dosáhla 1,75 miliardy korun a hrozila prohloubením na více než tři miliardy, rozhodla pro transformaci podniku. Cílem tohoto procesu, který by měl být dokončen v roce 2026, je návrat pošty k ziskovému hospodaření. Štěpán dodal, že se do té doby očekávají další negativní výsledky, a to i přes implementované změny.
Pod vedením nového generálního ředitele, který svou funkci převzal v lednu loňského roku, se pošta snažila snížit provozní náklady a optimalizovat svou cenovou politiku. Tímto způsobem státní podnik ušetřil tři miliardy korun a zlepšil své vztahy se zákazníky, což přineslo další miliardu korun k dobru.
Česká pošta se rovněž zaměřila na zvyšování efektivity práce. V minulých letech rychleji rostly mzdy než produktivita, což negativně ovlivňovalo hospodaření. V posledních dvou letech se však podařilo dosáhnout růstu produktivity o 8,1 procenta, zatímco platy vzrostly o 5,4 procenta ročně.
Důležitým krokem v transformaci je rovněž rozdělení veřejných a komerčních balíkových služeb. Pošta letos založila akciovou společnost Balíkovna, kam budou převedeny balíkové a logistické služby. Tyto služby budou počínaje dubnem vyčleněny do nového odštěpného závodu.
Štěpán tento týden během jednání ve sněmovně a senátu představil plán na zvýšení příjmů využitím volných kapacit poskytováním služeb ve spolupráci s partnerskými organizacemi. Možným příkladem jsou konzultační služby pro státní správu či veřejné instituce. Některé pošty již nyní pomáhají s vyřizováním žádostí pro úřady práce. Česká pošta zaměstnává přibližně 20 000 lidí a provozuje 2 900 poboček. V roce 2023 došlo kvůli ekonomické stabilizaci k uzavření 300 provozoven.