PRAHA

Autonomní vlak poprvé na českých kolejích: Start 5. dubna!

Česká železnice zažije průlom, kdy autonomní vlak vyrazí 5. dubna na trasu Dolní Bousov-Kopidlno. Projekt AŽD Praha zahrnuje motorák řady 810 s úpravami pro autonomní provoz. Bezpečnost zajišťuje strojvedoucí na palubě, připravený převzít kontrolu. Trať slouží i jako testovací polygon pro nové technologie.


Na českou železniční síť se chystá velká inovace. 5. dubna poprvé vyrazí na pravidelnou linku autonomní vlak, který bude převážet cestující na trase mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem. Tento průlomový projekt realizuje společnost AŽD Praha na své testovací trati v Jičínsku. Úpravy doznal motorák řady 810, avšak pro větší bezpečnost bude na palubě stále přítomen člověk připravený převzít kontrolu nad vlakem, pokud by došlo k technickým potížím.

První jízda motoráku proběhne na znovuobnovené lokální trati známé pod názvem Kopidlnka, kterou AŽD Praha zakoupila v roce 2014 od Správy železnic pro testování nových technologií. Společnost plánuje tuto trať provozovat od dubna do října o víkendech a během prázdnin denně s třemi páry spojů. Každý první víkend měsíce a během prvního týdne prázdnin budou na trase jezdit autonomní vlaky, jak uvedl na Facebooku generální ředitel společnosti Zdeněk Chrdle.

Ačkoliv tento projekt vzbuzuje nadšení zejména mezi fanoušky železnic a technologiemi, není jisté, zda bude využíván i obyvateli přilehlých obcí, jak poznamenal starosta Kopidlna Karel Žižka. Podle jeho slov je mnoho zastávek vzdáleno od vesnic, což může snižovat dostupnost.

Společnost AŽD Praha používá tuto trať také jako testovací polygon pro zabezpečovací zařízení a k výuce studentů železničních oborů v centru v Dětenicích, na jehož provozu se podílí spolu s Dopravní fakultou ČVUT v Praze.

Pro zajištění provozu byl vytvořen speciálně upravený motorák zvaný EDITA, Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD. Tento vůz byl přestavěn z motoráku řady 810, který byl zakoupen v roce 2022, a nyní je vybaven špičkovými technologiemi, například zabezpečovačem ETCS. V pracovních dnech pokračují testy, během nichž se zkoumají schopnosti vozu v různých scénářích. O víkendech pak bude připojen přívěsný vůz pro přepravu cestujících.

Pro záruku bezpečnosti bude ve speciálně upravené kabině spolu s autonomním řízením přítomen strojvedoucí, který by v případě chyby technologie mohl převzít řízení. Toto nasazení autonomního vlaku má být důkazem, že moderní technologie jsou připraveny k praktickému využití v oblasti drážní dopravy.