VYSOČINA

Žďárská radnice zavádí digitalizaci: Efektivnější úřad a úspora času

Městský úřad ve Žďáře nad Sázavou se připravuje na zásadní změny díky projektu zaměřenému na digitalizaci a automatizaci. Novinky slibují snížení rutinní práce pro úředníky a lepší dostupnost služeb pro občany.


Radnice ve Žďáře nad Sázavou se připojila k projektu, který má zlepšit fungování městského úřadu prostřednictvím digitalizace a automatizace. Cílem projektu je ulehčit zaměstnancům úřadu od rutinních úkolů a umožnit občanům vyřídit více záležitostí online, aniž by museli osobně navštívit úřad.

Městský úřad plánuje investovat přibližně 6,2 milionu korun, přičemž 5,3 milionu bude hrazeno z dotací. Tato investice má tři hlavní cíle: automatizaci interních agend, zlepšení dostupnosti služeb veřejné správy a publikaci otevřených dat.

Automatizace interních agend znamená, že některé rutinní úkoly, které dosud vykonávali úředníci manuálně, budou zpracovávány roboticky. Tento krok uvolní zaměstnance pro kreativnější a naplňující práci.

Dalším cílem je zlepšení dostupnosti služeb veřejné správy. Plánuje se nasazení robota, který bude přijímat hovory a písemné požadavky, třídit je a případně přepojovat na příslušné úředníky. Tento systém bude dostupný 24 hodin denně, což ocení zejména lidé pracující na směny nebo ti, kteří jsou často mimo domov.

Třetím cílem je zveřejňování otevřených dat, což umožní snadný a transparentní přístup k informacím pro novináře, programátory a další zájemce. Tato iniciativa má zlepšit přístup k důležitým datům a informacím, aniž by měla přímý dopad na každodenní práci úředníků nebo občanů.

Projekt by měl být spuštěn v příštím roce a je navázán na výběr komplexního informačního systému, který zahrnuje ekonomický systém, správní agendy a další oblasti. Opozice zatím nemá podrobné informace o projektu, ale doufá, že bude úspěšnější než předchozí pokusy o digitalizaci stavebního řízení.

Tento krok městské radnice ve Žďáře nad Sázavou následuje příkladu některých ministerstev, která již využívají robotizaci a umělou inteligenci ke zlepšení efektivity. Ministerstvo zdravotnictví, zahraničí a práce a sociálních věcí jsou příklady resortů, které se touto cestou již vydaly s cílem zefektivnit obsluhu klientů a zpracování rutinních dotazů.