V ORP Plzeň končí projekt MAP I OP JAK (1.5.2024–31.12.2025), který zapojil 120 subjektů (64 MŠ, 49 ZŠ, 7 ZUŠ) a okolní obce. Podpořil digitální dovednosti, inkluzi a lepší komunikaci škol, zřizovatelů a rodičů.
Téměř u konce je velký vzdělávací projekt, který v Plzni a okolních obcích propojil školy, zřizovatele i rodiče. Do Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání I OP JAK pro území ORP Plzeň se zapojilo 120 subjektů. Poslední aktivity potrvají do 31. prosince 2025.
Projekt odstartoval 1. května 2024. Podle města nabídl desítky akcí – workshopy, semináře, setkání a programy pro vedení škol, učitele i žáky. Část aktivit mířila také na rodiče a odbornou veřejnost.
Kdo se zapojil: školy v Plzni i obce z okolí
Do projektu byly zahrnuty mateřské, základní i základní umělecké školy. Konkrétně se jednalo o 64 mateřských škol, 49 základních škol a 7 ZUŠ. Kromě škol zřizovaných městem se projektu účastnily i krajské, soukromé a církevní školy.
Vedle Plzně se do projektu zapojily také obce Letkov, Tymákov, Kyšice, Chrást, Nezvěstice, Šťáhlavy, Starý Plzenec a Dýšina.
Digitální dovednosti, inkluze a lepší komunikace
Součástí projektu bylo rozsáhlé dotazníkové šetření mapující potřeby škol, pedagogů, žáků a dalších aktérů. Podle náměstkyně primátora pro školství Lucie Kantorové pomohly výsledky zlepšit komunikaci mezi školami a jejich zřizovateli a lépe naplánovat společné kroky.
„Díky dotazníkům víme, že projekt pomohl mimo jiné zlepšit komunikaci mezi školami a jejich zřizovatelem.“Lucie Kantorová, náměstkyně primátora Plzně pro školství
Město uvádí, že projekt podpořil rozvoj digitálních dovedností, inkluzivní vzdělávání a větší zapojení rodičů i partnerů z praxe a komunitních organizací. Školy podle zástupců projektu častěji pracují i s analytickými daty. V květnu 2025 tým zveřejnil souhrny výsledků vstupních evaluačních dotazníků pro pedagogy, rodiče a školní koordinátory.
Hlavní manažerka projektu Hana Stýblová doplnila, že školy získaly metodickou podporu, prostor pro sdílení zkušeností a nabídku konzultací. Část aktivit byla zaměřena na vedení škol, další na moderní metody výuky a propojování formálního a neformálního vzdělávání. Žáci se zapojovali například do žákovských parlamentů. V programu se objevily i aktivity ve spolupráci s organizací Post Bellum.
Dotace z EU a MŠMT, projekt navazuje na předchozí MAP
Projekt je spolufinancovaný z Operačního programu Jan Amos Komenský. Finanční prostředky poskytly Evropská unie a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. V Plzni navazuje na předchozí projekty MAP I, MAP II a MAP III. Registrační číslo projektu je CZ.02.02.XX/00/23_017/0008467.
Podrobnosti a aktuální program jsou k dispozici na webu MAP I OP JAK pro ORP Plzeň.
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ

