Projekt zahrnuje optimalizaci trati a její začlenění do krajiny, propojení Jihlavy s vysokorychlostní železnicí, nový terminál, modernizaci trati a EIA procedury. Více než 80 km spojí Vysočinu s rychlými vlaky do Prahy, Brna a Ostravy.
Projektanti zaměří pozornost na optimální vedení trati a její harmonické začlenění do krajiny. Tato zakázka zároveň zahrnuje důležité propojení Jihlavy s vysokorychlostní železnicí, návrh nového terminálu Jihlava VRT a modernizaci trati mezi Velkým Meziříčím a Křižanovem. Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy VRT Správy železnic, zdůrazňuje, že každá etapa projektu bude samostatně posuzována v rámci procedury EIA.
Více než 80 kilometrů dlouhá část této tratě bude klíčová pro připojení regionu Vysočiny k rychlým vlakovým spojením mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Jihlava tak získá efektivnější dopravní dostupnost, čímž se zlepší spojení například s Třebíčí nebo Havlíčkovým Brodem.
Při výběru této zakázky byl upřednostněn přístup Best Value Approach (BVA) a Best Value Procurement (BVP), které umožňují volbu dodavatelů na základě jejich výkonu, včetně efektivního řízení rizik. Tento postup zajišťuje více než jen nejnižší cenu a soustředí se na celkovou hodnotu projektu.
Propojení Jihlavy na vysokorychlostní trať zahrnuje rozšíření železniční stanice Jihlava město. Plánuje se přidat nové nástupiště a výstavba spojovací koleje, která umožní přímý příjezd vlaků bez změny směru. Přímé spoje z Jihlavy do Prahy by měly trvat asi 50 minut, zatímco cesta do Brna 40 minut.