OLOMOUCKO

Historická vila blokuje obchvat Šternberka

Obchvat Šternberka se odkládá nejméně o rok na 2027. ŘSD má pokročilé přípravy, chybějí však vypořádané pozemky a jisté financování; spor kvůli historické vile může projekt dále zdržet.


Řidiči i obyvatelé Šternberka si na slíbenou úlevu od tranzitu ještě počkají. Stavba obchvatu, o které se dříve mluvilo jako o startu v roce 2026, se podle aktuálních informací odkládá minimálně o rok. Reálně tak přichází v úvahu nejdřív rok 2027.

Podle olomoucké pobočky ŘSD jsou přípravy v pokročilé fázi a pokračují. Projekt ale naráží na dvě překážky: nejsou vypořádané všechny potřebné pozemky a v rozpočtu na rok 2026 zatím chybí jistota financování.

Bez peněz a bez všech pozemků to nepůjde

Silničáři nyní řeší výkupy a další majetkoprávní kroky. Současně probíhají práce kolem stavebního povolení a příprava soutěže na zhotovitele. Cílem je vysoutěžit firmu v roce 2026 a začít hned poté, ale bez garantovaných peněz termín nelze dodržet.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v České televizi upozornil, že nastavení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2026 nepočítá s financováním části plánovaných staveb. Obchvat Šternberka je mezi nimi.

Co má obchvat změnit na Hané

Šternberkem na Hané denně projede přes 16 tisíc aut včetně kamionů. Část dopravy míří dál na Moravský Beroun a směrem na Bruntál, Krnov či Opavu. Právě tento tranzit má nová silnice odvést mimo město.

Plánovaný obchvat má mít necelých pět kilometrů. Počítá se se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami, sedmi mosty a dvěma protihlukovými stěnami. Odhadovaná cena se pohybuje kolem dvou miliard korun. Trasa má navázat také na vytíženou silnici I/46 mezi Olomoucí a Šternberkem.

Spor kvůli historické vile a skleníku

Do příprav zasahuje i jeden z vlastníků dotčených pozemků. Navrhuje posun jednoho z mostů, aby se stavba vyhnula historické vile a skleníku. Silničářům zároveň nabídl náhradní pozemky.

ŘSD ale dává najevo, že projekt je ve fázi, kdy už se trasa měnit nedá. Podle vedení organizace by zásah do technického řešení znamenal návrat na začátek a odklad zahájení o další roky.

Stavební řízení běží, termín se ale rozplývá

Olomoucký kraj zahájil stavební řízení už v únoru 2025. V té době se počítalo se zahájením stavby v roce 2026 a se zprovozněním o dva roky později. Nyní je ale jasné, že tyto termíny se nenaplní.

Pro Šternberk to znamená, že hustá doprava zůstane ve městě ještě minimálně jednu další sezónu. Dokud se nedořeší pozemky a financování, zůstává i nový harmonogram otevřený.


Zdroj: REGIONOLOMOUC.CZ