ÚSTECKO

Řetězová lávka v Děčíně znovu září po rekonstrukci za 8,5 milionu

V Děčíně byla zrekonstruována historická Řetězová lávka z 19. století, ležící pod zámkem. Rekonstrukce, která trvala několik měsíců, stála 8,5 milionu korun, přičemž 1,4 milionu poskytl Ústecký kraj.


Řetězová lávka z 19. století, nacházející se pod zámkem v Děčíně, se dočkala kompletní rekonstrukce, která trvala několik měsíců. Tento unikátní spoj mezi Smetanovým nábřežím a Mariánskou loukou byl obnoven za celkové náklady 8,5 milionu korun, přičemž děčínskému magistrátu pomohla dotace od Ústeckého kraje ve výši 1,4 milionu korun.

Tato lávka je zapsána v Ústředním seznamu kulturních památek České republiky od roku 1966. Podle Luďka Stínila, mluvčího děčínské radnice, rekonstrukční práce začaly kácením dvou stromů, jejichž kořeny poškozovaly základy lávky. Následně byla provedena oprava pískovcové brány, opěrné zdi, obměna záchytného systému a nový nátěr. Zhotovitel musel také vyměnit několikrát poškozenou dřevěnou mostovku.

Dokončení prací bylo původně plánováno ke konci předcházejícího roku. Při obnově zábradlí se však zjistilo, že by oprava byla nákladnější než jeho kompletní výroba. Město se tedy rozhodlo pro výrobu repliky, což vedlo k dočasnému využití provizorního zábradlí, i když lávku bylo možno již dříve využívat veřejností.

Řetězová lávka je považována za jedinou zavěšenou mostní konstrukci v Česku, která se dochovala na svém původním místě, což z ní činí kulturní raritu.

Děčín také pokračuje v rekonstrukcích a výstavbách dalších mostků a lávek v regionu. V roce 2019 byla například otevřena nová lávka přes východní vlakové nádraží, a nová lávka byla postavena i přes Jílovský potok. Rekonstrukce proběhla také na lávce pro pěší a cyklisty na cyklostezce Ploučnice. Aktuálně probíhá stavba nové lávky zavěšené na železniční most, která propojí oba břehy.