Praha 8 zavedla školení pro pedagogy na obranu proti útokům střelců ve školách. Instruktor Pavel Černý učí sebeobranné taktiky, včetně použití obranného spreje. Školení má posílit bezpečí a připravenost učitelů a vychází z tragické události na Filozofické fakultě UK. Prioritou je útěk a úkryt, ale instruktor také vysvětluje, jak v případě nutnosti bojovat improvizovanou barikádou z nábytku.
'Zahoď sekáček a na zem!' Instruktor Pavel Černý v dramatickém výkřiku simuloval útok ve třídě 6. A ZŠ Palmovka. Účast pedagogů na tomto neobvyklém workshopu ukazuje na vážnost, s jakou Praha 8 přistupuje ke školení zaměřenému na obranu proti potenciálním útokům střelců ve školách.
Pavel Černý, zkušený policejní instruktor sebeobrany, přímo ve školních učebnách předvádí taktiky, které mohou učitelům nejen pomoci s obrannými mechanismy, ale také zvýšit jejich šance na úspěšné zvládnutí kritických situací. Kvůli hrozbě, která může nastat kdekoli a kdykoli, Praha 8 rozhodla poskytnout toto školení všem svým základním školám jako preventivní opatření.
Radomír Nepil, místostarosta Prahy 8, zdůrazňuje, že motivací k tomuto kroku je výročí tragické události na Filozofické fakultě UK. Podle něj školení, která stojí sedm tisíc korun, přinášejí nejen praktické dovednosti, ale i zvýšení pocitu bezpečí mezi učiteli a žáky.
Názornou demonstraci obrany, včetně použití policejního obranného spreje, si učitelé oblíbili jako účinný prostředek sebeobrany. Sprej, díky své schopnosti působit i na delší vzdálenosti, je zvláště vhodný i pro učitele menší postavy. 'Dává šanci i křehké učitelce, která by jinak neměla sílu postavit se útočníkovi,' poznamenal Černý.
Ovšem boj by měl být až tou poslední variantou, jak pocítili účastníci při instruktáži s názvy „Uteč – schovej se – bojuj“. Útěk se zdá být prioritou, zejména pokud jsou učitelé zodpovědní za malé děti. I když není vždy snadno dosažitelný, úkryt se stává často lepší volbou. Znalost architektonických detailů školy, jako typ dveří či možnosti jejich zamknutí, mohou hrát klíčovou roli v přípravě na takovou eventualitu.
Pokud by však došlo na nejhorší, instruktor doporučuje k boji použít nábytek jako improvizovanou barikádu. Složení lavic a židlí ke dveřím může často odradit osamělého útočníka, který preferuje lehké cíle. V takových chvílích je důležité stáhnout žáky do kouta třídy, ze kterého nebudou vidět.
Nakonec, v nejdramatičtějším scénáři, když se už boj stane nevyhnutelný, povzbudil Černý učitele k použití všeho dostupného k obraně. Ti, kteří ochotni zapojit se, mohou zkusit znehybnit útočníka, a byť není úspěch zaručen, každá příprava zvyšuje šance na přežití.
Aby bylo jasně vidět, že i v těchto těžkých dobách lze udělat pro bezpečnost maximum, každodenní školní realita se tak přetváří v tréninkové pole, na kterém by měli být všichni připraveni čelit i těm nejextrémnějším situacím.