PLZEŇSKO

Plzeň dává hasičům „Zelenou“ pro rychlejší pohyb městem

Plzeň testuje C-ITS: varování do aut a automatické zelené na semaforech pro hasiče. Pilot na D5, D1, D0 a dvou městských trasách. Upozornění: špatné parkování stále může zásahy zdržet.


Plzeň zkouší, jak dostat hasiče k zásahům rychleji i v hustém provozu. Radnice chce řidiče varovat dřív, než se k nim zásahové auto vůbec přiblíží. A na vybraných světelných křižovatkách zároveň připravuje systém, který by hasičům „otevřel“ zelenou.

Podle náměstka primátora pro dopravu a životní prostředí Aleše Tolara (STAN) má klasická výstraha – majáky a siréna – své limity. V běžném městském ruchu ji část řidičů zaznamená pozdě. Plzeň proto sází na kooperativní inteligentní dopravní systémy, takzvané C-ITS, které umí posílat varování přímo do auta nebo do navigace.

Jak má fungovat varování řidičů

Základ je v předávání dat jen ve chvíli, kdy hasiči opravdu vyjíždějí k zásahu a mají zapnutá výstražná zařízení. Informace se mají zpracovávat v systému na infrastruktuře Ministerstva vnitra u Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru. Řidičům pak dorazí anonymizované varování – například do palubního systému auta, přes kanály Ředitelství silnic a dálnic nebo přes navigační aplikace.

Díky tomu by řidiči měli získat náskok. Ne až ve chvíli, kdy uslyší sirénu za zády, ale už v momentě, kdy se k nim vozidlo IZS blíží po trase.

„Zelená“ pro hasiče na semaforech

Pro Plzeň má dohoda ještě druhý efekt. Počítá s datovým kanálem, který má umět automaticky požádat semafory o přednost pro zásahová vozidla. V praxi by to na vybraných světelných křižovatkách znamenalo dočasné přepnutí řízení dopravy tak, aby hasičská technika projela co nejplynuleji.

Primátor Roman Zarzycký (ANO) dlouhodobě říká, že technologická partnerství dávají smysl jen tehdy, když se projeví v ulicích – tedy kratším dojezdem k zásahu a současně menším chaosem v dopravě.

Kde se bude systém testovat

Pilotní provoz je plánovaný na vybraných úsecích dálnic D5 (kilometry 0–22), D1 (kilometry 2–21) a na části D0 mezi D5 a D1. Současně se bude zkoušet i v Plzni na dvou trasách vedených přes křižovatky řízené semafory.

První větev je trasa Studentská – Na Sudech. Zahrnuje křižovatky například u Krašovské, Žlutické, Gerské, Komenského, Plaské a Pod Stráží. Druhá větev vede po ose Plaská – Lidická a míří přes křížení u Studentské, Majakovského, Mozartovy, aleje Svobody a Karlovarské.

Problém nejsou jen velká města

Technologie ale nevyřeší všechno. V Plzeňském kraji se v minulosti ukázalo, že zásahové auto dokáže zastavit i obyčejné parkování v úzké ulici. Dobrovolní hasiči z Břas na Rokycansku při testu průjezdnosti na jaře 2025 narazili na místa, kde projeli jen o centimetry – a u jednoho z vytipovaných bodů neprojeli vůbec.

Hasiči proto opakovaně připomínají, že v ulicích musí zůstat dostatek prostoru pro průjezd techniky. Jinak se zdržení nepočítá na minuty, ale může rozhodovat o životě.

Co to znamená pro řidiče v Plzni

Nejrychlejší změna je pořád ta nejjednodušší: při siréně udělat místo a neblokovat ulice špatným stáním. Nové varování přes C-ITS má pomoct zejména ve chvílích hustého provozu, kdy řidič není schopen rychle vyhodnotit, odkud se zásahové vozidlo blíží.

Další informace o dopravních systémech a provozu na hlavních tazích najdou řidiči na webech Ředitelství silnic a dálnic a Dopravniinfo. Základní rady k bezpečnému průjezdu pro IZS zveřejňuje také Hasičský záchranný sbor ČR. Informace o městské dopravě nabízí město Plzeň.

Další rozšíření v Plzni bude záviset na výsledcích pilotu. Pokud se potvrdí, že varování funguje a semafory zásahům reálně pomáhají, může se systém rozšířit na další vytížené křižovatky. 


Zdroj: REGIONPLZEN.CZ