PRAHA

Písnice: Nový dopravní uzel metra D do roku 2034

Oblast Písnice se za deset let promění v důležitý dopravní uzel Depo Písnice, koncovou stanici metra D. Dokončení úseku Pankrác–Písnice se očekává v roce 2032, konečná stanice až v roce 2034. Územní studie má optimalizovat urbanistický rozvoj a veřejná vybavenost.


Oblast Písnice se za deset let promění v důležitý dopravní uzel s názvem Depo Písnice, který bude sloužit na jižním konci plánované linky metra D. Tato stanice se připojí k již existujícím konečným stanicím jako Zličín, Letňany nebo Černý Most, které fungují nejen jako konečné zastávky, ale taktéž jako významné přestupní body pro příměstskou dopravu a linky směřující do okrajových částí metropole.

Když před třemi lety začala stavba prvního úseku z náměstí Míru směrem k Písnici, očekávalo se dokončení celého úseku do roku 2029. Komplikace s tendrem na výstavbu úseku mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory však způsobily výrazné zpoždění harmonogramu. Předseda Prahy sobě a bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr kritizuje několikaleté zpoždění v plánovaných etapách výstavby.

Dokončení úseku z Pankráce do Písnice se nyní očekává až v roce 2032. Konečná stanice Depo Písnice se opozdí ještě o další dva roky kvůli nutnosti připravit územní studii pro oblast mezi Písnicí a Kunraticemi. Vlaky do té doby budou využívat depo u stanice Kačerov na lince C.

Matouš Hutník z Institutu plánování a rozvoje vysvětluje, že územní studie má za úkol optimalizovat uspořádání nových obytných, komerčních a rekreačních zón včetně veřejné vybavenosti, která bude propojena s budoucí stanicí metra Depo Písnice. Studie je plánována tak, aby předcházela dostavbě metra a na její přípravu už proběhla veřejná setkání a procházky. Letos proběhne veřejné projednání, které uzavře připomínkové řízení.

Dopravní expert ČVUT Zdeněk Lokaj zdůrazňuje, že trasa linky D včetně nové stanice Depo Písnice odlehčí stávající trati C a oblasti kolem Kačerova. Nový přestupní terminál přinese výhody pro obyvatele okolních obcí, kteří do Prahy dojíždějí.

Podle plánu ROPID bude u nového autobusového terminálu končit několik příměstských linek, zatímco v plánu rozvoje PID pro období 2027-2032 se počítá s minimálním zásahem do stávající sítě autobusových linek.

Budování konečné stanice Depo Písnice má významný potenciál pro rozvoj jihozápadní části Prahy. Ačkoliv je dnes oblast považována za periferii, očekává se zde masivní urbanistický rozvoj, který se může proměnit obdobně jako plánovaný rozvoj v Letňanech. Konečná stanice tak může v budoucnosti hrát klíčovou roli v rozvoji městské infrastruktury.