Oprava Barrandovského mostu v Praze se prodražila na 1,1 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek původní částky. Navýšení nákladů způsobily špatný stav konstrukce, inflace a modernější technologie.
Poslední fáze oprav na Barrandovském mostě pokračuje pracemi na jižní části severního mostu. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) na tiskové konferenci potvrdil, že pokud bude přát počasí, oprava může být dokončena ještě před zimou. Generální ředitel TSK Filip Hájek uvedl, že náklady na opravy se téměř zdvojnásobily. Místo původně plánovaných 594,5 milionu korun bude oprava stát kolem 1,14 miliardy korun.
Důvodem navýšení jsou mimo jiné velmi špatný stav původní konstrukce, inflace a použití modernějších technologií. Když připočteme nultou fázi oprav, opravy pilířů, pátou fázi zaměřenou na sanaci povrchů a správu stavby, celkové náklady se vyšplhají až na téměř 1,31 miliardy korun.
„Vidíme výrazné navýšení, asi o 545 milionů. Inflace tvoří velkou část tohoto nárůstu. Další faktory zahrnují například použití speciálního UHPC betonu, který sám o sobě zvyšuje náklady, ale dodává mostu mnohem větší odolnost,“ uvedl Hájek. Speciální UHPC beton funguje jako izolace, je mnohem odolnější než běžný beton, ale také asi desetkrát dražší, kolem 50 tisíc korun za metr krychlový.
Na opravy poskytuje finance Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a hlavní město. Část prostředků bude přesunuta od jiných projektů, které se buď nestíhají uskutečnit, nebo jsou odloženy kvůli kolizi s opravou Barrandovského mostu.
Dělníci čtvrté fáze už očistili konstrukce a připravili je na pokládku UHPC. Nyní provádějí kontrolu původního betonu a další sondy. Současně probíhají přípravné práce na natažení nových lan předpětí mostu. Jakmile bude připraveno podloží, začnou práce na opravě říms, montáži sloupků a zábradlí.
Opoziční strana ANO bude žádat důkladné vysvětlení důvodů navýšení ceny. Opoziční zastupitel a předseda pražského ANO Ondřej Prokop připravuje řadu detailních otázek k aktuálnímu stavu projektu a důvodům zdražení, které budou prezentovány na jednání dopravního výboru magistrátu.
Po dokončení letošních prací budou ještě prováděny povrchové úpravy, které nebudou vyžadovat žádná dopravní omezení na mostě. TSK doufá, že všechny práce budou dokončeny včas a bez dalších komplikací.
Rekonstrukce Barrandovského mostu, který byl postaven v roce 1983 a denně jím projíždí na 140 tisíc vozidel, pokračuje finální fází, která byla zahájena v druhé polovině srpna. Dopravní omezení v poslední etapě se podobají těm z třetí fáze, kde v každém směru jsou místo čtyř pruhů k dispozici pouze tři.
Od 1. září se Pražané už mohou pěšky dostat z Braníku do Hlubočep po chodníku severní části Barrandovského mostu. Cyklisté mohou rovněž přejet most, jak sdělila mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.
Opravy Barrandovského mostu jsou důležitým krokem pro zajištění dlouhodobé stability a bezpečnosti této klíčové dopravní tepny Prahy. Navzdory neočekávaným komplikacím a nárůstu nákladů, TSK i nadále úspěšně pokračuje v realizaci všech plánovaných prací.