PLZEŇSKO

Nejdelší tramvaj světa vyrábí Škoda Group v Plzni

Plzeň je domovem Škoda Group, jednoho z předních evropských výrobců vozidel městské hromadné dopravy – a je také místem, kde vznikla nejdelší tramvaj na světě.


Vyrábí se zde celkem dvanáct téměř 60 metrů dlouhých tramvají, a právě první sériově vyráběný vůz Škoda ForCity Smart 38T je připraven vyrazit do metropolitní oblasti Rýn-Neckar. Toto unikátní vozidlo je součástí plně modulárního vozového parku, který je navržen tak, aby vyhovoval rozmanitým požadavkům německého provozovatele Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), který zajišťuje veřejnou dopravu v Mannheimu, Heidelbergu a Ludwigshafenu.

„Nejdelší tramvaj na světě (Škoda ForCity Smart 38T) je výsledkem úzké spolupráce s rnv na vytvoření vozidla, které splňuje komplexní požadavky městské i regionální dopravy. Díky své modulární konstrukci, vysoké kapacitě a funkcím uživatelsky přívětivým k cestujícím je klíčovým prvkem při utváření budoucnosti mobility v rýnsko-neckarském okrese. Díky tomu, že více než 20 % jeho komponentů pochází z Německa, tento projekt také podtrhuje silnou evropskou spolupráci v oblasti udržitelné veřejné dopravy,“ uvedl Jan Christoph Harder, President Region West & North ve Škoda Group.

Pro představu, tramvaj Škoda ForCity Smart 38T je téměř dvakrát delší než plejtvák obrovský, nejdelší živočich na světě. Uvnitř se nachází 72,4 km kabelů, které pohánějí její pokročilé systémy a zajišťují plynulý a spolehlivý provoz. A s kapacitou až 368 cestujících je skutečnou změnou v městské mobilitě – nabízí dostatek prostoru pro dojíždějící. Stavba tramvaje takového rozsahu vyžaduje čas – výroba každé tramvaje Škoda 38T trvá 18 týdnů, zatímco její menší protějšek, 30m Škoda 36T, je dokončena za 9 týdnů.

Nová éra veřejné dopravy

Škoda 38T je součástí rozsáhlého kontraktu s rnv, který zahrnuje 114 tramvají ve třech velikostech:

    • 30m Škoda 36T

    • 40m Škoda 37T

    • 60m Škoda 38T

Tyto tramvaje jsou konstruovány s ohledem na adaptabilitu – díky možnosti spřahování do sestav o délce až 80 metrů jsou ideální pro měnící se potřeby přepravců. Kdyby se všech 114 tramvají postavilo do řady, dosáhly by délky neuvěřitelných 4,2 km. Každá tramvaj je také ukázkou evropského inženýrství. Je vyrobená ze stovek tisíc dílů pocházejících od 214 dodavatelů z celé Evropy, dodavatelé z České republiky tvoří téměř 75 %.

Z Finska do Plzně a ještě dál

Cesta každé tramvaje začíná ve finském Otanmäki, kde se vyrobí hrubá stavba, a poté se finálně montuje v závodě Škoda Group v Plzni v České republice.