Jihlava rozšiřuje parkovací modré zóny, zahrnující ulice jako Mostecká a U Větrníku. Nově se přidají oblasti Na Slunci. Změny se dotknou dalších 5 tisíc obyvatel, nyní už čtvrtinu města. Cíl je zavedení pořádku. Nárůst aut však komplikuje dopravu. Opozice souhlasí s nutností systému. Barevné značení zón zjednoduší orientaci.
Jihlava se připravuje na další změny v parkovacím systému, které přinesou rozšíření modrých zón s placeným parkováním. Zóna 32 Křižíkova se na jaře rozroste a nově se přidají oblasti v ulicích Mostecká a U Větrníku. Na podzim se pak do systému připojí lokalita Na Slunci s ulicemi Polní, Nad Plovárnou a Lidická kolonie.
Podle primátora Jihlavy Petra Ryšky by se tak do placeného parkování mohlo zapojit dalších zhruba pět tisíc obyvatel. Momentálně se modré zóny týkají přibližně čtvrtiny města, což se dotýká dvanácti až čtrnácti tisíc lidí. V budoucnu by se systém měl rozšířit i na další oblasti jako Březinky, Bedřichov nebo Královský Vrsek.
Hlavním důvodem těchto změn je podle Ryšky potřeba zavést pořádek ve městě. Jako příklad uvádí případ z Kosmákovy ulice, kde požár komplikovala špatně zaparkovaná auta. Nově zavedený systém, který se začal implementovat v roce 2023, přináší kladné ohlasy od složek integrovaného záchranného systému i manažerů komunálních služeb.
I opozice souhlasí se zaváděním parkovacího systému, ačkoli kritizuje jeho počáteční komunikaci s obyvateli. Zastupitel Daniel Škarka připouští, že počáteční spuštění nebylo ideální, ale nyní se situace stabilizovala a obyvatelé nové opatření přijali.
Nicméně nárůst počtu automobilů zůstává velkým problémem, protože za poslední rok přibylo více než tisíc nových vozů, což výrazně ovlivňuje dopravní situaci ve městě. V Jihlavě je nyní registrováno přes 28 tisíc osobních automobilů a dalších 14 tisíc nákladních vozidel, což z města činí jedno z nejvíce přeplněných auty v České republice.
Přesun automobilů do okrajových částí města je jedním z negativních důsledků nového parkovacího systému. Přetížení některých oblastí města vyzývá k hledání dalších způsobů regulace a posílení veřejné dopravy, která by mohla přesunout část dopravy z individuálních automobilů na hromadné přepravní prostředky.
Město přistoupilo k barevnému označení parkovacích zón, aby se zjednodušila orientace řidičů. Nové režimy modré, oranžové a fialové zóny budou sloužit jako hlavní ukazatele parkovacích pravidel, a to jak v centru, tak mimo něj. Díky tomu se systém stává uživatelsky přívětivější a efektivnější.