
Havlíčkův Brod zúžil návrhy jihozápadního obchvatu na dvě varianty, které posoudí ŘSD z hlediska ekonomické výhodnosti. Varianty vedou severně a jižně kolem Šmolov, spojují hlavní trasy na Humpolec a Jihlavu, a zahrnují důležité komunikace.
Havlíčkův Brod se po letech hledání rozhodl zúžit počet variant vedení budoucího jihozápadního obchvatu na dvě konečné možnosti. Tyto varianty budou podrobeny posouzení Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které zhodnotí jejich ekonomickou výhodnost.
Jedna z variant obchvatu vede severně kolem místní části Šmolovy, zatímco druhá obchází tuto oblast z jihu. Trasa by měla spojit dvě hlavní výpadovky, konkrétně směrem na Humpolec a na Jihlavu, a zahrnout důležitou komunikaci I/34 a I/38.
Doposud bylo navrženo šest různých tras, z nichž tři vedly severně a tři jižně od Šmolov. Ovšem každá z variant čelila různým problémům, od zabírání orné půdy až po hygienické limity. Po řadě jednání se nyní rýsuje možnost dvou variant, které by mohly být přijatelné za určitých podmínek.
Dopravní inženýr Pavel Vidlák považuje takzvanou variantu 5 za dopravně nejzdařilejší. Tato trasa by vedla jižně od Šmolov a při přístupu na komunikaci I/34 by se obchvat napojil již v Michalovicích. Tato varianta je částečně kontroverzní, jelikož prochází katastrem sousední obce Lípa, jejíž starosta Jiří Kunc odmítá tento návrh z důvodu nedostatečných konzultací a vlivu na místní občany.
Diskuse na jednání zastupitelstva byla místy emotivní, s názory rozdělenými mezi zastánce severní a jižní varianty. Nakonec bylo rozhodnuto, že varianty 3 a 5 budou odborně posouzeny. ŘSD poskytne analýzy z hlediska nákladů, využití vozidly a dalších ekonomických faktorů.
Zastupitelé očekávají, že porovnání bude k dispozici na podzim. Výsledky studie by tak mohly definitivně rozhodnout o budoucí trase obchvatu. Pokud by byla zvolena varianta 5, a nedošlo-li by ke shodě s okolními obcemi, mohl by krajský úřad dořešit potřebné územní změny.
Vedení Havlíčkova Brodu si uvědomuje, že v případě neřešení patové situace by stát mohl od projektu ustoupit. Starosta města Zbyněk Stejskal vyjádřil ochotu jednat s okolními obcemi o potenciálních kompenzacích, pokud by došlo k dohodě na jižní variantě obchvatu.