PLZEŇSKO

Finále Plzeň odhaluje exkluzivní premiéry a předpremiéry

Filmy, které premiéra v českých kinech a na televizních obrazovkách teprve čeká, mohou jako první exkluzivně vidět návštěvníci filmového festivalu Finále Plzeň, který se koná v západočeské metropoli od 20. do 25. září.


Zahajovací film režisérky Veroniky Liškové Rok vdovy tu bude mít svou světovou premiéru, stejně jako například  česko-rakouské drama režisérky Terezy Kotyk Nebelkind: Konec mlčení, dokument Juráček je můj osud dokumentaristky Olgy Sommerové či životopisný snímek Smetana z produkce České televize. Další premiérová a předpremiérová uvedení filmů nabídnou jak soutěže, tak sekce První úlovek, České stopy, Německé kino, ZOOM: Pobaltí a Zvláštní uvedení. 

Soutěžní filmy

V soutěži hraných a animovaných celovečerních filmů uvede festival v předpremiéře film Kristiny Dufkové Život k sežrání, jehož světová premiéra proběhla na festivalu v Annecy a české publikum ho vidělo už na karlovarském filmovém festivalu. V české premiéře můžete vidět civilní snímek debutujícího Vojtěcha Strakatého After Party, který výrazným způsobem reprezentuje hlas mladé generace a reflektuje obavy, s nimiž se potýká. Film byl na jednom z nejvýznamnějších mezinárodních festivalů, v Benátkách, zařazen do sekce Orrizonti Extra.

Zahajovací film letošního ročníku, Rok vdovy, čeká na Finále premiéra světová. Veronika Lišková, ceněná dokumentární režisérka, se se spoluscenáristou Eugenem Liškou v tomto svém hraném debutu inspirovala deníkovými zápisky Zuzany Pokorné. Ta v nich popisovala šok ze ztráty blízkého člověka i vyčerpávající boj s byrokracií, s nímž se pozůstalí často potýkají. Režisérka Lišková spolu s Pavlou Beretovou v hlavní roli citlivě, bez patosu a klišé, přibližují hrdinčin vnitřní svět a spolu s ní nás provádějí jednotlivými fázemi truchlení.

Další předpremiérou je snímek Od marca do mája debutujícího režiséra Martina Repky. Oproti tradičním rodinným dramatům, zkoumajícím dysfunkční vztahy mezi členy rodinného společenství, tento film předkládá publiku intimní portrét jedné rodiny, jejíž vztahy jsou prodchnuté vzájemnou láskou, respektem a vřelostí a obohacené o jejich vnitřní duchovní bohatství. Snímek si                  z karlovarského festivalu, kde soutěžil v sekci Proxima, odvezl Zvláštní uznání poroty.

Soutěž dokumentárních filmů nabídne dvě předpremiéry. Portrét mezinárodně uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové ve snímku Ještě nejsem, kým chci být režisérky Kláry Tasovské sklidil nadšené ohlasy na premiéře na Berlinale. 

Dokument Ta druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochové zachycuje neviditelný život zdravých sourozenců v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami. Inspirovala ji vlastní zkušenost, a doufá v zažehnutí celospolečenské diskuze.

První úlovek

V sekci První úlovek se letos sešlo hned 15 pozoruhodných děl. Malý pán se po devíti letech vrací na plátna kin, ale už stihl vyrůst. Nové loutkové dobrodružství Radka Berana Velký pán si užije celá rodina.

V předpremiéře festival uvede novou společenskou komedii Jana Hřebejka Výjimečný stav o žárlivém reportérovi (v podání Ondřeje Vetchého) a také o tom, jak těžké je dnes rozeznat dezinformace.

Ve snímku Nebelkind: Konec mlčení režisérky Terezy Kotyk, který byl natočen v rakousko-české koprodukci, sledujeme příběh Rakušanky Hany, chovatelky vlků, která se, když jí jeden z nich uprchne, za ním vydá přes hranice do České republiky, a nečekaně se tak vrací na místo, z nějž byla její rodina po roce 1945 násilně vysídlena. 

Viktor Tauš adaptoval pro filmové plátno mimořádnou divadelní inscenaci Amerikánka, inspirovanou skutečným příběhem, a vycizeloval ji v esteticky působivou audiovizuální rozkoš – mimo jiné s přispěním kamery Martina Douby, střihu Aloise Fišárka a scénografie Jana Kadlece. Na Finále bude uvedena v předpremiéře. 

V předpremiéře či premiéře si můžete užít i dokumenty, které otevřou zajímavá témata z různých oblastí. Dokument Architektura ČSSR 58–89 v režii Jana Zajíčka a podle námětu Vladimira 518 poskytne doslova nový pohled na některé známé budovy z druhé poloviny 20. století, jejichž podoba se stala tak trochu samozřejmostí. 

Dalšími čerstvými dokumentárními úlovky jsou Identita – příběh českého grafického designu režisérské dvojice Kateřina Mikulcová a Petr Smělík, který vychází z oblíbeného cyklu České televize a na Finále ho čeká světová premiéra a titul Juráček je můj osud dokumentaristky Olgy Sommerové (již tradičně ve spolupráci s Olgou Malířovou Špátovou), jenž je portrétem jedné doby, vztahu a tvorby. Režisérka v něm sleduje životní příběh česko-německé novinářky a spisovatelky Dani Horákové, signatářky Charty 77.

Krátkometrážní snímek Bomba je prvním hraným počinem dokumentaristy Víta Klusáka.          

Ještě před premiérou v České televizi, která proběhne v roce 2025, si na velkém plátně mohou diváci vychutnat životopisný snímek Smetana s Václavem Neužilem v titulní roli významného českého skladatele a dirigenta. Nebo též nový projekt režiséra Tomáše Bařiny Kotrmelce pana herce, v němž se nadšení studenti (Zdeněk Piškula, Simona Lewandowska) pokoušejí zorganizovat ambiciózní, leč amatérský regionální festival. 

Ve světové premiéře se představí i první dva díly Náhradníků – připravovaného seriálu televize Prima. 

Krátkometrážní dobové drama Krajan režisérů Pavla Sýkory a Viktora Horáka se pak probojovalo do výběru prestižní soutěže americké Akademie filmového umění a věd, známé jako studentský Oscar. 

Krátký dokument Voda v Africe diváky formou cestopisu přivede do prostředí afrických savan, nekonečných pouští, horských masivů i pod hladinu oceánu, aby vám nabídl jedinečnou perspektivu na problematiku pitné vody, jejíž permanentní zajištění je výsadou a nikoliv samozřejmostí. Festival ho uvede ve světové premiéře. 

Předtím, než se objeví na Voyo druhá série Krále Šumavy – Nepřítel lidu, bude její část uvedena i na Finále. 

 V předpremiéře mohou diváci také vidět další připravovanou novinku z produkce Voyo Originál - ukázku ze série Studna v režii Terezy Kopáčové. V tragickém příběhu rodiny Jelínkových z roku 1968 ze středočeských Vonoklas se objeví David Švehlík, Johana Matoušková a Filip Červenka.