BUDĚJOVICKO

Dálnice D3 u Českých Budějovic zdraží o 2 miliardy

Úsek dálnice D3 mezi Úsilným a Starými Hodějovicemi u Českých Budějovic, dlouhý 7,2 km, se prodraží o 2 miliardy korun, celkové náklady dosáhnou 7,28 miliardy. Nárůst je způsoben změnami technologie a absencí inflační doložky ve smlouvách.


Úsek dálnice D3 mezi Úsilným a Starými Hodějovicemi v okolí Českých Budějovic, dlouhý 7,2 kilometru, se prodraží o zhruba dvě miliardy korun, jak oznámil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Původní odhadované náklady činily 5,28 miliardy korun. K růstu nákladů vedly změny v technologii a absence inflační doložky ve smlouvách.

Jedním z nejdůležitějších prvků úseku je tunel Pohůrka, kde bylo nutné upravit technologii stavby kvůli spodní vodě, což si vyžádalo navýšení nákladů o 300 až 400 milionů korun. Nejvýraznější zvýšení rozpočtu však podle Mátla způsobilo uhrazení kompenzačních nároků zhotoviteli kvůli růstu cen materiálů, protože smlouvy neobsahovaly žádnou inflační doložku.

Na dalších dvou úsecích obchvatu Českých Budějovic došlo také k navýšení nákladů, a to o přibližně deset až patnáct procent, jak informoval Radek Mátl. „Dálnice D3 je nejrozestavěnější dálnicí v jednom kraji v České republice, staví se zde 44 kilometrů s perspektivou dokončení do hranic dříve než na rakouské straně,” dodal ředitel ŘSD.

Ministr dopravy Martin Kupka zmínil, že stavba tohoto úseku prošla komplikovaným vývojem – v roce 2020 byla dokonce zastavena. Po kompletní úpravě projektu se práce znovu rozběhly v roce 2022. „Jsme teď ve fázi, kdy před letošními vánočními svátky očekáváme otevření tohoto úseku. Zároveň se otevře dalších 28 kilometrů dálnice D3 na jihu Čech,” uvedl Kupka.

V rámci oslav dokončení části dálnice D3 u Českých Budějovic ŘSD umožnilo veřejnosti prohlídku tohoto úseku, včetně tunelu Pohůrka. Lidé měli jedinečnou příležitost projít nebo projet tuto část dálnice na kolech, koloběžkách a bruslích. Pěší procházka byla umožněna téměř kilometrovým tunelem.

Problémy s náklady a technologickými úpravami poukazují na složitost a náročnost stavebních projektů tohoto kalibru, a očekávání spojená s jejich realizací zůstávají vysoká. ŘSD a ministerstvo dopravy budou pokračovat v monitorování situace a optimalizaci probíhajících prací, aby splnily očekávání veřejnosti a zajistily bezpečné a kvalitní dopravní spojení.