Dvorecký most propojuje Smíchov s Podolím a přinese zásadní přeskupení tramvajových a autobusových tras. Most není určen pro automobily; jeho výstavba, zahájená v září 2022, nabrala zpoždění a zprovoznění se nyní očekává v prvních měsících roku 2026. Investice se pohybují kolem 1,45 miliardy korun.
Most bez automobilů, s výrazným dopadem na MHD
Dvorecký most mezi Smíchovem a Podolím bude sloužit především tramvajím, autobusům, chodcům a cyklistům; automobilová doprava po něm být vedena nebude. Stavba začala v září 2022, původní harmonogram počítal s dokončením kolem konce roku 2024, avšak práce nabrala zpoždění a aktuální termíny posouvají zprovoznění do prvních měsíců roku 2026. Náklady projektu se uvádějí přibližně na 1,45 miliardy korun.
Zásadní úpravy tramvajových tras
Po uvedení mostu do provozu dojde k přesměrování několika tramvajových linek. Upraví se trasy linek, mezi nimiž jsou zmiňovány řady jako 2, 4, 6, 7, 15, 21 a 24; dočasně má být přerušen provoz linky 14 a v provozu by se měla objevit nová linka 34. Díky mostu se zkrátí některé jízdní doby a zlepší se tangenciální propojení jižní části města. Změny vycházejí z materiálů ROPID a podrobněji je popsaly veřejné zdroje zabývající se přeznačením tras.
Úpravy autobusových linek a lepší propojení
Nové napojení ovlivní i autobusové linky: některé budou zkráceny, jiné přesměrovány nebo nahrazeny novými čísly. Jako příklady jsou uváděny úpravy, které zkracují čas jízdy linky 118 na polovinu (zhruba ze šesti na tři minuty) nebo vznik nové linky 124 vedoucí z oblasti Želivského přes Vršovice na Smíchovské nádraží. Cílem je lépe využít kapacitu mostu a zlepšit přestupy mezi dopravními režimy..
Důvody pro omezení automobilové dopravy
Dopravní studie zpracované při plánování projektu ukázaly, že vedení automobilů přes most by mohlo nepříznivě zatížit přilehlé ulice a snížit plynulost provozu v širší oblasti. Z těchto důvodů je most koncipován především jako prvek městské hromadné dopravy a prostoru pro pěší a cyklisty, což má také usnadnit odklony v mimořádných situacích.
Stav dokončovacích prací a okolní úpravy
Konstrukce mostu je dokončená v nosné části; probíhají dokončovací práce jako pokládka kolejí, instalace trakčního vedení, zábradlí a osvětlení a úpravy přilehlých území. Součástí širších úprav je i rekonstrukce okolí Smíchovského nádraží včetně nových nástupišť a podchodu. Podle posledních veřejných informací má být most reálně zprovozněn v prvním čtvrtletí roku 2026.
Zdroj: REGIONPRAHA.CZ


