Město Blovice na jižním Plzeňsku zahájilo revitalizaci bývalé cihelny, přeměňuje ji na přírodní park a relaxační areál. Projekt využívá evropských fondů a zahrnuje naučné stezky, amfiteátr a grilovací místa. Dokončení je plánováno na příští rok.
Blovice na jižním Plzeňsku zahájily revitalizaci bývalé cihelny, která je největší rozvojovou plochou města. Cílem projektu je vytvořit přírodní park s relaxačním areálem a trvalý oddechový komplex pro obyvatele i návštěvníky.
Areál o rozloze přibližně 11 hektarů se nachází na místě, kde se do konce 20. století vyráběly cihly a keramika. Po rekonstrukci bude část bývalé cihelny využitelná pro stavby, zatímco zbylá část, chráněná jako Natura 2000, si zachová přírodní charakter. V plánu je vybudování 1,5kilometrové naučné stezky se devíti zastávkami, které nabídnou výhled na mokřady s žábami kuňkami, broukoviště a různé vzácné rostliny.
Nové cesty budou mít povalové chodníky, lávky a drobné rozhledny. Celá trasa bude procházet zbylými dvěma třetinami areálu, jež jsou vyhledávaná pro ochranu živočichů a rostlin v evropské lokalitě Natura 2000. Přírodní park má sloužit k odpočinku i sportování a zároveň zázemí pro děti.
Podle vyjádření starosty Roberta Zelenky (Žijeme Blovice, SNK) revitalizace pokryje celou část bývalé cihelny, kde se dá stavět; v zóně s omezenými možnostmi bude realizována jen dílčí část stezek. Do konce příštího roku by měl být provozuschopný i samotný návštěvnický areál a doprovodné zázemí.
Financování a časový plán
Projekt využije evropské fondy: město získalo z IROP zhruba 14 milionů korun, dorovnávat dodatečných 4 až 5 milionů korun ze svého rozpočtu. V současnosti město vybírá dodavatele, který v lednu zahájí výstavbu naučné stezky, amfiteátru, míst pro grilování, herních prvků, sociálního zázemí, bista a mola u rybníka.
Letos v létě byla v areálu otevřena pumptracková dráha, čímž nabyla lokalita první infrastruktury pro aktivní oddech. Přípravy pokračují i s ohledem na plánovanou modernizaci železniční trati Plzeň – Horažďovice, která má zvyšovat kapacitu a umožnit lepší dopravní napojení; dokončení druhé kolejové etapy se očekává kolem roku 2030.
Historie a současný stav
V cihelně u nádraží v Blovicích se cihly a keramika vyráběly mezi lety 1921 a 1996. Areál byl městem odkoupen v roce 2020, o rok později proběhla demolice z důvodu havarijního stavu jednotlivých objektů. Zachován zůstal 40metrový komín, který zůstává významnou historickou památkou místa. V letošním roce pak začala rekonstrukční etapa s výstavbou základních technických sítí a doprovodných prvků.
Podrobnosti k rozvoji areálu a jeho dopadům na komunitu sleduje veřejnost i nadále. Projekt je prezentován jako krok k oživení regionu a posílení kvality života v obci prostřednictvím kombinace přírody, kultury a rodinné zábavy.
„Letos jsme vybudovali pumptrackovou dráhu, základní cestní síť a přípojku vody. Teď soutěžíme dodavatele stavby areálu,“ Robert Zelenka (Žijeme Blovice, SNK)
Zdroj: REGIONPLZEN.CZ


